DVD: Hector, avonturen van Urbanus en Sylvia Millecam

Hector, het verhaal

'Hector' is het verhaal van het arme weeskindje Hector. In mei 1952 werd hij door zijn moeder bij de nonnen afgezet om te genezen van zijn pokken, maar nimmer werd hij weer opgehaald. Nu, ruim dertig jaar later, zit hij nog steeds in het weeshuis van de nonnen tussen de kleine kinderen. Hij weet eigenlijk niet beter of de wereld bestaat uit het klooster waar hij woont. 'Hector' is ook het verhaal van de familie Mattheusen, bestaande uit vader Achiel (in het dagelijks leven bakker), zijn zoon Jos (ook bakker, maar als levensdoel het wielrennen) en Achiels tweede vrouw Ella (gespeeld door Sylvia Millecam). Jos wordt door zijn vader getrained om de plaatselijke wielerronde te winnen maar onder andere door te weinig tijd om te trainen weet hij de wedstrijd maar niet te winnen. Dit tot groot ongenoegen van Achiel die van Jos verlangt dat hij nog meer gaat trainen. Omdat Jos door het trainen bijna geen tijd meer heeft om zijn vader in de bakkerij te helpen is er dringend hulp nodig. Ook Ella kan de nodige hulp in huis gebruiken, aangezien zij zich helemaal op haar toneelcarriere stort. Ella bedenkt zich dat haar achterneef Hector (Urbanus) nog in het weeshuis zit en stelt voor om hem in huis te nemen voor zolang hij nodig is. Achiel, die dit plan niet echt ziet zitten, gaat schoorvoetend accoord.

"En de pater, die kwam dichter, en dichter, en dichter, en dichter, en dichter, en dichter..."

Hector is een man van in de dertig, maar doordat hij altijd bij de weeskindjes heeft gewoond heeft hij eigenlijk geen besef van de normale wereld. Alhoewel hij daardoor behoorlijk simpel overkomt merkt eenieder die met hem omgaat dat hij het beste voor heeft met iedereen en dat hij altijd zijn best doet om iedereen te helpen. Hij bedenkt voor kleine problemen de meest hilarische en ingewikkelde oplossingen en weet met zijn opmerkingen de lachspieren behoorlijk op de proef te stellen. Met zijn goede bedoelingen werkt hij mee aan de trainingen van Jos, helpt hij Ella in het huishouden en doet hij zijn best om te helpen in de bakkerij, al gaat hij soms wat lichtzinnig om met de ingrediënten die in het brood thuishoren. Toen de familie Mattheusen hem bij de nonnen weghaalde had hij geen enkele behoefte zijn vertrouwde omgeving te verlaten, maar hoe langer hij bij de familie logeert hoe meer hij zijn nieuwe leventje gaat waarderen en hoe meer hij inziet hoe lief hij zijn tante Ella eigenlijk vindt. Maar of de hele familie Mattheusen net zo enthousiast is over zijn nieuwe leventje, dat is nog maar de vraag...

Hector, de DVD

Volgens de hoes van de DVD gaat het hier om een special edition. Opmerkelijk, want het is de eerste en enige versie van 'Hector' die op DVD is verschenen. Daarnaast, en dat is wellicht geheel terecht, staat er op de hoes vermeld dat het gaat om een gerestaureerde versie, waarbij de kijker zowel een beter geluid als beeld kan verwachten. Als je je bedenkt dat de film uit 1987 stamt, dan durf ik wel te beweren dat de claim dat de film verbeterd is, geheel terecht is. Het beeld is veelal scherp, bevat weinig ruis en van fletse kleuren is geen sprake. De scènes die zich in het schemer afspelen zijn niet altijd even helder. Het geluid is veelal goed te noemen, al zijn sommige (Vlaamse) zinnen niet altijd goed te verstaan. Gelukkig biedt de DVD een Nederlandse ondertiteling, zodat er altijd nog de mogelijkheid is om de teksten terug te lezen.

De DVD beslaat één disc en bevat, naast de hoofdfilm, een aantal extra's. Allereerst is er de mogelijkheid om te kijken naar de originele bioscooptrailer. Niet echt interessant, aangezien de trailer voornamelijk uit één scène van de film bestaat. Ook kun je kijken naar een korte documentaire over de premiere van de film in het Belgische Kortrijk en Gent. Hier zie je dat er een flinke mensenmassa is uitgelopen om de Belgische komiek toe te komen juichen (Urbanus: "Gij bent echt zot, ik ben toch zeker Madonna nie"). Ook zijn er een tweetal interviews terug te zien. Eentje is opgenomen tijdens de premiere van de film en eentje is opgenomen voordat de film werd opgenomen. Beide interviews zijn wel aardig om te zien, vooral vanwege de grappen die Urbanus tussendoor maakt. Tot slot kun je de film bekijken met commentaar van regisseur Coninx en Urbanus. Alhoewel het voor beide al een tijd geleden is dat ze de film hebben opgenomen weten ze nog veel leuke anekdotes te vertellen en natuurlijk kan Urbanus het niet laten bepaalde zaken in het absurde te trekken

Hector, de conclusie

'Hector' is een film die qua humor erg lijkt op het bekendere 'Koko Flanel'. De mix van Belgische en Nederlandse acteurs zorgt ervoor dat je niet continu naar het Vlaamse accent zit te luisteren (wat soms nogal vermoeiend kan zijn). Het acteerwerk is niet altijd even soepel en consistent, maar de film zorgt er wel voor dat je regelmatig een glimlach op je gezicht krijgt. Ook de uitvoering van DVD is dik in orde. Het beeld blijft natuurlijk achter bij de films van nu, maar je hoeft je er (waarschijnlijk door de restauratie) niet aan te storen. Opvallend is overigens wel dat elke bron spreekt van vader Achiel Mattheusen, maar dat de schrijver van de tekst op de hoes van de DVD de vader stug Achille Mattheusen noemt. Dat doet verder uiteraard geen afbreuk aan film en DVD; beiden krijgen van mij een 7.5, al verdient 'Hector' in vergelijking met andere Nederlandstalige films uit die tijd eerder een negen.

GenreKomedie
Lengte90 minuten
RegieStijn Coninx