Game Review: Mortal Kombat Deadly Alliance
Verhaal |
Voor het verhaal grijp ik even naar de handleiding... Met behulp van Raiden, de God van de Donder, hebben de sterkste helden op Aarde alle invallen van buitaardse krijgsmachten weten af te weren in een toernooi, bekend als Mortal Kombat.
Jarenlang is het er redelijk vredig aan toe gegaan, maar de Aarde wordt nu opnieuw bedreigd, en deze keer heeft de bedreiging van het kwaad twee gezichten. In een poging de macht over de rijken te grijpen, hebben de tovenaars Shang Tsung en Quan Chi hun krachten gebundeld en bereiden ze zich voor om het verloren leger van de mythologische Draken-koning weer tot leven te brengen.
Als ze daarin slagen, zijn ze niet meer te stoppen. De helden op aarde zullen het wederom moeten opnemen tegen de Buitenwereld en de kwade krachten bestrijden. Ze moeten een einde maken aan deze Dodelijke Alliantie...
...kortom, het is een vechtspel en het (een beetje slappe) verhaal doet er niet zo veel toe.
Belangrijker dan het verhaal is dat het spel een aantal verschillende spelmogelijkheden heeft. De snelle actie van Arcade (tegen de computer in oplopende moeilijkheid) en Versus (tegen een andere speler) zijn uiteraard aanwezig, maar dit keer kennen we ook een verhaal mode (Konquest) genaamd. In de Konquest mode krijg je enkele honderden missies te verwerken, waarbij je stap voor stap alle mogelijkheden van je vechters optimaal leert benutten.
Speelbaarheid |
De eerste Mortal Kombat blonk niet uit in speelbaarheid, maar het is duidelijk dat Midway veel heeft geleerd. Flexibel en snel, eindeloos veel mogelijkheden voor het combineren van aanvallen en veel verschillende aanvallen maken dat de nieuwste Mortal Kombat geweldig speelt.
Vroeger was een apparte knop om aanvallen te blokkeren alleen maar onhandig en ik was een van de velen die Midway erom heeft vervloekt. Nu het spel volledig 3D is ben je blij dat er een knop is, want "achteruit" lopen in 3D kan wel eens vervelend uitpakken als je tegenstander plots naast of achter je staat. En dat gebeurt. Het spel is snel en mogelijkheden tot ontwijken en aanvallen beperken zich niet langer tot het bukken en het "low kick" knopje herhaaldelijk inrammen.
Een spectaculaire nieuwe feature van Mortal Kombat is de mogelijkheid om van vechtstijl te wisselen. Iedere vechter heeft drie stijlen, waarvan een met wapen. In iedere vechtstijl zijn bovendien gemiddeld zo'n 15 aanvalsmogelijkheden en er zijn ook combinatie-aanvallen (combo's) mogelijk waarbij midden in een aanval van stijl wordt gewisseld.
Veel belangrijker nog dan hoeveel aanvalsmogelijkheden er zijn is hoe lekker ze aanvoelen. Je hebt mede door de krakende geluiden en rijkelijk aanwezige bloed constant het gevoel dat je de ander goed pijn doet en als je je combinatie-aanvallen goed uitvoert voel je je oppermachtig. Een voorbeeldje van pijnlijk? Iemand twee mesjes in z'n knieschijven steken waar ze vervolgens de rest van het potje blijven zitten