Game Review: Mortal Kombat Deadly Alliance

Marco (MrSubtle)
Mortal Kombat

Mortal Kombat heeft vanaf het begin een indruk achter gelaten in de game wereld. De eerste Mortal Kombat werd in 1992 uitgebracht op alle mogelijke platformen (Arcade, SNES, Sega Genesis, Sega CD, PC, MAC, Game Boy, Game Gear) maar met name de Arcade versie werd goed ontvangen.

Vanaf het begin was duidelijk dat Mortal Kombat anders was dan de andere vechtspellen. Grafisch was het onovertroffen door het gebruik van digitale beelden (vrij uitzonderlijk in die tijd) en in combinatie met de toevoeging van (grote hoeveelheden) bloed en de beroemde "Fatality" (waarbij je je tegenstander na het potje vechten op bloederige wijze kon vermoorden) zorgde het ervoor dat iedereen over Mortal Kombat sprak.

Het spel werd echter lang niet door iedereen gewaardeerd. Zo moest de speler in Mortal Kombat een appart knopje gebruiken om aanvallen te blokkeren. Dit werd met name door spelers die andere vechtspellen gewend waren niet gewaardeerd, omdat het daar gebruikelijk was een achteruitlopende beweging te maken om te verdedigen. Ook klaagden mensen dat het spel kon worden uitgespeeld door het zogenaamde 'buttonbashing' toe te passen (een 'techniek' waarbij de speler gewoonweg een knop zeer snel achter elkaar blijft indrukken).

Mortal Kombat II

Een andere veelgehoorde klacht was het beperkte aanbod van vechters waaruit kon worden gekozen. In de opvolgende versie van het (ondanks alle klachten) succesvolle Mortal Kombat werden al snel opvolgers uitgebracht. Midway had goed geluisterd naar de spelers want aan Mortal Kombat II werden 7 nieuwe vechters toegevoegd. Behalve de zeer bloederige fatalities waren nu ook Friendship (laat de vechter iets geks doen) en Babality (verander de tegenstander in een baby) modes aanwezig.

Mortal Kombat 3

Dan maakt Midway een fout. Mortal Kombat 3 zou nog groter worden, de vechtstijlen nog complexer, nog meer finish-varianten (Animality werd toegevoegd) en nog meer verschillende vechters. Het werd te veel en te complex, zelfs voor de grootste Mortal Kombat fans en Mortal Kombat leek een aflopende zaak.


Nog meer?

Na Mortal Kombat 3 kwamen nog: Ultimate Mortal Kombat 3, Mortal Kombat Trilogy, Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero, Mortal Kombat 4, Mortal Kombat Gold, Mortal Kombat Special Forces en daarnaast nog een aantal films en comics... We slaan dus even een stukje over

Mortal Kombat 4

Vanaf Mortal Kombat 4 had Midway ingezien dat alle uitbreidingen niet werden gewaardeerd door de fans en het spel kreeg weer een make-over. Het spel werd vanaf dat moment in 3D opgebouwd, maar om niet van de orginele Mortal Kombat vechttechnieken af te wijken kon de speler nog steeds alleen naar links of rechts bewegen. Alle finish-modes verdwenen weer van het toneel, behalve de traditionele Fatality. Ook werd voorzichtig het gebruik van wapens geintroduceerd.

Midway pakte het groots aan en trok rond door met beta-versies van de Arcadekasten. Fans stonden in lange rijen te wachten om te mogen spelen en ondanks de fouten in de beta-versies was iedereen zeer enthousiast. Helaas werd al snel duidelijk toen de Arcade versie eindelijk klaar was dat de uiteindelijke versie eigenlijk zeer veel leek op beta-versie. Dezelfde fouten zaten er nog steeds in en er was eigenlijk niet veel gewijzigd. Het spel was soms zeer traag en er ontbraken belangrijke onderdelen zoals een eindbaas.

En toen...

En dan, ja dan komt Midway plotseling 6 jaar later met weer een nieuwe Mortal Kombat... de naam Mortal Kombat: Deadly Alliance werd begin vorig jaar aangekondigd en de oude Mortal Kombat fans begonnen weer te hopen op een ouderwets goede game. En die kregen ze!


Enkele screenshots uit het verleden

Mortal KombatMortal Kombat II
Mortal Kombat 3Mortal Kombat 4