CD: Avril Lavigne - Under My Skin

Avril Lavigne groeit op in Ontario, Canada en het is al heel vroeg te merken dat ze iets met muziek gaat doen. In haar vroege tienerjaren begint ze met gitaarspelen en nummers schrijven. Ze zingt in een kerkkoor en op lokale festivals. Daar wordt ze op een gegeven moment opgemerkt door Antonio Reid van Arista Records, die Lavigne op haar zestiende een contract geeft. Haar muzikale dromen worden waar!

Ze ruilt Canada in voor een appartement in Manhattan en bevindt zich ineens in het goede gezelschap van professionele songwriters en producers, maar Avril had altijd op haar eigen ideeën vertrouwd om muziek te maken. Manhattan wordt het dus ook niet, Avril gaat naar Los Angeles en wordt daar opgevangen door mensen van Nettwerk. Samen met producer Clif Magness, die eerder werkte met Celine Dion, Wilson Philips en Sheena Easton, wordt het geluid van Avril's wat bijgeschaafd en als resultaat is daar het album 'Let Go'. De eerste twee singles worden top 10 hits, de twee navolgende doen het ook niet slecht.

Under My Skin

Butch Walker van de Marvelous 3, Our Lady Peace frontman Raine Maida en Don Gilmore (die onder andere samenwerkte met Linkin Park en Good Charlotte) tekenen uiteindelijk voor de productie van Avril's nieuwe album 'Under My Skin'.

Net terug van haar wereldtour, inmiddels 19 jaar oud, begint Avril meteen met schrijven. "Ik had geen idee wat ik zou gaan doen. Niemand wist dat. Mensen vroegen zich af of ik inmiddels niks meer had om over te schrijven, maar het tegenovergestelde bleek waar."

Avril lunchte met Chantal Kreviazuk, een andere Canadese singer-songwriter en het klikte meteen. Een avond samen betekende een nieuw nummer. Een avond later kwam er weer een nummer. In twee weken werden twaalf nummers geschreven, die werden opgenomen in de studio van Chantal en haar man, in Malibu. De meeste van die nummers kwamen uiteindelijk ook terecht op het album, in dezelfde vorm waarin ze waren opgenomen. De rest van de nummers op het album werden geschreven met Avril's gitarist Evan Taubenfeld (en een nummer met Evanescence gitarist Ben Moody). Dat bij elkaar werd 'Under My Skin'.