CD Review: Hand of Doom - Live in L.A.

Fairies wear boots
War pigs
Paranoid
The mob rules
Changes
Black Sabbath
Allemaal Black Sabbath-nummers, voorwaar! Het album begint met een count-off... en een lieflijk fluitje. Mevrouw Auf der Maur was bij mij alleen bekend als bassiste (bij Hole, waar de zang door ego Love werd verzorgd, en bij Smashing Pumpkins, waar de krijsgeluiden voor rekening van ego Billy Corgan kwamen; ziet u de overeenkomst?). Zingen kan ik ook, zal ze gedacht hebben. Dus de bas om de nek van Molly R. Stern gehangen... En zingen kan Melissa Auf der Maur inderdaad ook. Ozzy eat your heart out (alhoewel Ozzy vooral bekend is voor het eten van andere zaken, zal ik maar zeggen...)

Niet dat hier iets volstrekt revolutionairs gebeurt hoor! De muziek is vrij recht-toe-recht aan Sabbath. Een lekker gekleurd, open en sober geluid. Geen wilde variaties, met veel respect voor het origineel (maar kom op, het had ook wel wat gedurfder gekund). Het is eigenlijk vooral de vrouwelijke zang die afleidt van het origineel, die deze cd een eigen tint geeft. Het heeft weinig nut om alle nummers te bespreken, het zijn standaardwerken, die bekend mogen worden verondersteld. Ik bedoel, hou je van rock, en je kunt deze nummers niet meeblèren, schaam je!

Mijn favorieten zijn 'War Pigs' (deze coverversie is soberder dan die van Faith no More) en 'Paranoid', maar dat zit 'm vooral in de nummers (met name de riffs, en de strakke opbouw), niet zozeer deze specifieke uitvoering.
Nick Oliveri f*ckt de boel goed op in 'The mob rules'. Althans, bij mij op m'n werk werden ze er knap onrustig van. Goed zo! Misschien hadden ze ook een gastrol kunnen wegleggen voor Max Cavalera (ex Sepultura), dat had me ook aardig geleken.

Kortom, wel een vermakelijk album. Gewoon goede rockmuziek. Met wel teveel respect voor het origineel, waardoor het teveel erop lijkt. Voor de echte Sabbath-liefhebber leuk, voor naast de gregoriaanse coverversie (waarvan ik de naam grandioos kwijt ben). Alleen de zang van Melissa Auf der Maur is onvoldoende om er iets echt heel bijzonders van te maken. Ik zou ze trouwens wel graag live willen zien spelen, want het lijkt me een leuke (theatrale) show, maar helaasch, dat zit er niet meer in.

Geef 'm anders een keer een draai bij je plaatselijke muziek-dealer, en oordeel zelf! Er zit genoeg energie in!

Ik kijk trouwens wel uit naar een echt solo-album van Melissa Auf der Maur, want ze stapt met verve achter die bas vandaan. Eerlijk is eerlijk.... en mazzel zeg: dat zit er later dit jaar nog aan te komen. Ik zet m'n schoen alvast....