Strip-review: Dirk & Desiree - Mag dit?

Ongeveer een week geleden kreeg ik, in een mooie envelop, het nieuwe "Dirk & Desiree" album in mijn brievenbus. Ik had er meteen al zin in om het te lezen en scheurde de envelop dus eigenlijk meteen open. Aandachtig bekeek ik de voorkant en moest eigenlijk al meteen grinniken. Geweldige titel met een geweldig passend plaatje. Opeens herinner ik me weer iets van vroeger: "Was het niet zo dat de strips eerst in een 1 of ander blad terechtkwamen?".

Mijn vermoeden was dus juist, het zijn dezelfde strips die het afgelopen jaar in de Nieuwe Revu hebben gestaan. Op zich niets mis mee natuurlijk, maar omdat die wel héél toevallig in onze leesmap zit, kende ik de meeste strips dus al. Dat mocht de pret echter niet drukken dus ik begon maar zo snel mogelijk met lezen.

Meteen na de eerste strip moest ik eigenlijk al toegeven dat je er gewoon van moet houden. De tekenstijl is nogal afwijkend van een normale strip en lijkt net getekend en ingekleurd te zijn door een 8-jarige. Dit zou je zeggen als je de strip nog niet kent. Ikzelf heb er totaal geen problemen mee en werk het album binnen een uur wel door. Ik weet nog dat ik ooit wél moeite heb gehad om het te begrijpen, wat voornamelijk in de tijd was dat ik nog een klein poederbriefje was en dat het weekblad "Sjors en Sjimmie" nog bestond.

Het opvallendst van het album was de humor. Deze is erg afwisselend; de ene keer erg flauw, dan weer grof en soms ook nog eens seksistisch. Gelukkig was ik hier op voorbereid aangezien ik vroeger enkele Jean-Pierre, Dirk & Desiree en Eikel albums had gelezen, maar het blijft gewoon erg leuk. Over de strips zelf kan ik eigenlijk niet veel vertellen Het enige wat er over te vertellen valt is dat het steeds een strip van 1 pagina groot is. Verder is alles in kleur, waar ik erg dankbaar voor ben. Heb ooit nog een Eikels album aangeschaft in zwart-wit en dat maakt het er nou niet echt leesbaarder op.

Verder had ik nog 1 opvallend punt, namelijk dat de humor in zes jaar niet echt veranderd is. Zoals ik al opmerkte las ik vroeger ook vrij veel Hein de Kort albums, maar tot zover ik me kan herinneren is het dus echt niet veranderd. Op zich best een positief punt, al zou je dit zelfs als ééntonig kunnen opvatten. Voor de mensen die dus van afwisseling houden is 1 album waarschijnlijk wel genoeg. Ben je een echte stripfreak of fan, dan zit je wel goed.

Uit dit chaotische verhaal kan je het volgende concluderen: als je van de humor en tekenstijl van Hein de Kort houdt dan moet je dit album zeker kopen. Mocht je echter nog niet bekend zijn met het werk van Hein de Kort, dan wil ik aanraden om eerst een plaatselijke bibliotheek te ontdoen van al hun Hein de Kort stripboeken en die eerst op je gemak te bekijken. Mocht je strips helemaal niets aanvinden dan snap ik niet waarom je dit gelezen hebt

Uitgeverij Big Balloon
Dirk & Desiree: Mag dit?
1e druk