DVD Review: Opeth - Lamentations.

Opeth - een band die de meeste metalfans wel iets zegt. Wat begon als een underground doorsnee Death Metal bandje groeide uit tot een volwaardige band, welke niet terugdeinst om andere invloeden in hun muziek te gebruiken. Ze maken nou nét niet het doorsnee Death Metal wat al talloze bands spelen, maar ze durven ook andere elementen in hun muziek te gebruiken. Rond 2001 ontstond er een hype rondom deze band. Hun vijfde album kwam destijds uit, wederom op een nieuw platenlabel, genaamd "Blackwater Park". Door een goede promotie en door goede reviews werd dit album erg goed ontvangen door Progressieve Metal/Rock fans. Mede doordat de muziek zo afwisselend, toegankelijk en zeer goed uitgevoerd was kreeg deze Zweedse band hetgeen wat zij verdiende. Maar ze lieten het hier niet bij zitten. Dik een jaar later begon het werk voor een nieuw album. Eigenlijk twee albums, want de heren hadden het idee opgevat om een 'heavy' album en een 'mellow' album uit te brengen. Dit werden uiteindelijk "Deliverance" en "Damnation". Het unieke van het laatste album was echter dat het hun invloeden goed liet weergeven. Fans van jaren '60 en '70 progressieve rock kunnen hun hart ophalen aan dit album, aangezien het voornamelijk invloeden uit die tijd zijn. Het album heeft zelfs enkele weken in de Progressieve Rock top10 gestaan. Het was dan ook meteen duidelijk dat er een tour rondom "Damnation" moest komen (de "Deliverance" tour begon eigenlijk direct nadat het "Deliverance" album uitgebracht was; "Damnation" kwam enkele maanden later uit). Deze unieke tour werd dan ook op 25 september 2003 in Shepherd's Bush Empire te London vastgelegd op video.

Over het concert...
Het is 25 september 2003. De zaal staat bomvol mensen. Dan is het tijd voor Opeth om het podium op te gaan. Routinewerk, zou je denken, toch is de band nerveus. Nerveus om het feit of de akoestische set wel aanslaat bij het publiek, wat voornamelijk uit doorgewinterde metalfans bestaat. Maar het is niet alleen dat, ook het feit dat er video opnames gemaakt worden helpt mee aan de zenuwen.

Het bovenstaande is afgeleid vanuit de opening van het concert. Een registratie van ruim twee uur waarbij we zowel een akoestische als een "metal" set te horen krijgen. Het eerste deel van het concert richt zich uitsluitend op "Damnation". Dat wil zeggen: heel "Damnation" wordt gespeeld. Toch zit tegen het einde van de "Damnation" set een lichte wijziging; het nummer "Harvest" van het "Blackwater Park" album wordt netjes opgenomen in de setlist. De nummers van "Damnation" worden erg strak gespeeld. Dit komt mede doordat Opeth een man genaamd Per Wiberg (Spiritual Beggars) heeft weten te strikken om live de keyboard(s) te verzorgen. Aangezien er erg veel gebruik wordt gemaakt van een Mellotron op het album is het natuurlijk geweldig om hetzelfde live terug te horen.

Na een kleine pauze, welke grandioos uitgemixed is op de DVD (lees: voor de kijkers zit er geen pauze in), komt de band terug om het hardere materiaal te spelen. Wie daarbij denkt dat de band ook het echte oude werk speelt komt bedrogen uit. Ze richten zich voornamelijk op de albums "Blackwater Park" en "Deliverance". Dit laatste komt door een rechtenkwestie; het oudere werk is onder een andere platenmaatschappij uitgebracht. Om moeilijkheden te voorkomen houden ze zich aan albums die op het huidige label zijn uitgebracht. Toch durf ik zeker niet te beweren dat deze nummers 'slecht' zijn ofzo, integendeel, de nummers worden met hetzelfde 'gemak' ingespeeld en klinken wederom geweldig live.

De extra's...
Eigenlijk kan ik hier heel kort over zijn; er zit maar één extraatje bij op deze DVD. Toch is het voor de fan zeker de moeite waard, aangezien het hier om een documentaire gaat over het maken van "Deliverance" en "Damnation". Alle bandleden komen hierin aan het woord met hun mening en visie over de twee albums. Verder zie je de albums van begin tot eind ontstaan (van het schrijven tot aan het opnemen toe). Ook producer Steve Wilson (Porcupine Tree) komt aan het woord. Hij praat voornamelijk over de samenwerking met Opeth en zijn visies, die de band ook zeker meeneemt in het opnameproces. Al met al toch een leuke documentaire om eenmalig te kijken.

Conclusie...
Ruim twee uur lang worden de fans 'getrakteerd' op geweldige muziek, mede door prachtig camerawerk en een subliem geluid. De kijker heeft de keuze tussen drie geluidsmogelijkheden: DTS, Dolby 5.1 of gewoon Stereo. Bij sommige muziek DVD's miste ik wel eens de laatste mogelijkheid, aangezien niet iedereen beschikt over een Dolby of DTS set. Gelukkig hebben ze hier toch rekening mee gehouden, zodat de fans zonder Dolby of DTS ook niet teleurgesteld zijn. Het hoofdmenu van de DVD is erg duidelijk opgezet; meer keuze dan het geluidstype, het concert afspelen en een documentaire afspelen heb je dan ook niet. Het enige minpuntje vind ik eigenlijk dat je niet de keus hebt tussen meerdere videosporen, maar je kan niet alles hebben .

Mijn mening over de afzonderlijke nummers heb ik laten vervallen in deze review, aangezien je deze al in mijn reviews over de "Deliverance" en "Damnation" albums kunt vinden.

Titel
Opeth - Lamentations.