Battletech: Flashpoint
Battletech werd na jarenlange stilte in het gelijknamige universum met positieve reacties ontvangen, en op Gamescom heeft Harebrained Schemes aangekondigd dat de eerste DLC voor de eerste game eraan komt: Flashpoint. Puddington woonde de presentatie bij op Gamescom en zag de eerste gameplay.
Het paradepaardje van de Flashpoints zijn de Flashpoint-missies, die het beste omschreven kunnen worden als een uitgebreide versie van de sidequests die je tegenkomt tijdens de campaign. De verhalen achter de flashpoints hebben ook iets meer diepgang dan de sidequests en zijn ideaal om de fantasy van het Battletech-universum over te brengen, aldus Paradox. Flashpoints hebben een minimum van twee missies en een maximum van vijf, hoewel dit tijdens het verhaal kan veranderen kan door de verschillende keuzes die je kan maken tijdens de flashpoints. Wanneer je een vijandige basis aanvalt, kun je eerst nog een extra missie om de turrets bijvoorbeeld uit te schakelen.
Flashpoints bevatten altijd een grote keuze: als voorbeeld werden twee vechtende broers genoemd, maar je kunt er maar één uiteindelijk helpen. Harebrained Schemes belooft dat naast de strategische keuzes die je maakt - zoals de eerder genoemde turret-missies - er ook voldoende morele keuzes zijn. Flashpoints zijn ook de eerste missietypes die gebruik maken van consecutive deployments: je krijgt dan tussendoor niet de tijd om je mech te repareren of je mechwarriors te wisselen, waardoor de moeilijkheidsgraad flink opgekrikt wordt en je moeilijke keuzes moet maken.
Dat harde werken moet natuurlijk beloond worden en Flashpoints doen dat ook gul. Naast het gebruikelijke salaris dat je krijgt voor de missie kun je ook een zeldzaam wapen krijgen die niet zo makkelijk op de markt te krijgen zijn. Flashpoints verschijnen altijd met meerdere tegelijk en gaan na een tijdje weg, waardoor je altijd prioriteiten moet stellen welke het beste te doen is en welke beloning daar tegenover staat.
Naast de flashpoints komt de game ook met drie nieuwe mechs: de crab, de cyclops en de publieksfavoriet Hatchetman. De crab is er voor de snelle manoeuvres, decyclops voor het zwaardere werk en de Hatchetman wanneer je lekker dichtbij een vijandige battlemech tot mootjes wil hakken. Ook komt er een nieuwe tropical biome en een nieuw missietype, target aquisition. De tropische omgeving van de nieuwe biome zorgt voor een hoge vochtigheid, die je als mechwarrior in je voordeel kan gebruiken: je voert namelijk beter heat af nadat je je wapens hebt afgevuurd. Ook zijn de nieuwe tropische planeten bedekt met vreemde fauna die zowel een voor- als nadeel geven: je krijgt een extra bonus voor je defense wanneer je er in staat, maar je kan ook heat veel minder goed afvoeren.
Target acquisition is een antwoord van Harebrained Schemes op de vraag van de Battletech-community of er missies kunnen komen waar ook de lichtere mechs in de spotlight kunnen staan. Bij target acquisition staat er een basis met daaromheen drie controlepunten: je moet met je mechs deze minimaal voor twee beurten vasthouden. Het probleem hierbij is dat je slechts acht ronden hebt om dit te kunnen doen, waar de lichtere mechs weer van pas kunnen komen. Door hun hoge snelheid kunnen ze de punten snel bereiken voordat de timer afloopt, en kunnen ook snel weer bij hun teamgenoten zijn in geval van nood.
Van wat ik gezien heb ziet Battletech: Flashpoint er veelbelovend uit, en ik ben benieuwd naar de nieuwe uitdagingen die te wachten staan in de uitbreiding: al is het maar dat door de toevoeging van een eindeloze career mode als gratis update zowel de flashpoints als target acquisition ervoor zorgen dat niet alle missies eentonig worden.
Battletech: Flashpoint komt uit in November en gaat 20 euro kosten.