[TGS] Bandai Namco-updates over Naruto, Sword Art Online en Tales of Berseria
3. Sword Art Online: Hollow Realization
Eerst een korte introductie voor de mensen die Sword Art Online niet kennen. In het originele verhaal worden er mensen in een MMO vastgehouden. Als ze contact verbreken door uit te loggen zullen ze dood gaan. Het enige dat ze kunnen doen is naar het laatste level gaan en de baas verslaan, dan worden ze weer vrijgelaten. Doodgaan is geen optie, want dan is de echte persoon ook dood.
Nu is er in Sword Art Online: Hollow Realization geen gijzeling meer, maar er is wat aan de hand met de NPC's in een nieuwe MMO-wereld. De AI kan in deze game opeens ook dood. En met dood bedoel ik dan ook als in: ze zijn permanent verdwenen. Vandaar Hollow (wat nep, dus AI symboliseert) Realization (ze gaan net zo echt dood als mensen). Het verhaal draait om Premiere, de eerste NPC die je tegenkomt in het spel. Ze weet niets meer over haar verleden, wat ze moet doen. Typisch gevalletje geheugenverlies. Kirito en de zijnen gaan op onderzoek uit naar alle vreemde dingen die met de AI aan de hand zijn.
Allereerst kondigen de makers Kizmel aan. Zij is een AI-personage uit de boekenserie. Deze is nu in het spel, en net zoals in het verhaal in de boeken snapt ze de spelers in het spel. Daarom kan ze er ook naar handelen. Je kunt haar in je party krijgen. Maar let op, als een NPC doodgaat, dan is het voor dat personage afgelopen. Je moet haar dus goed beschermen. Er zijn zo'n driehonderd NPC's in Sword Art Online: Hollow Realization, die allemaal te recruiten zijn en missies hebben. Daarvan zijn er een stuk of dertig smid. Daar kun je jouw wapens en dergelijke upgraden.
De twist: de een is een betere smid dan de ander, alleen weet je dat pas als je die man of vrouw vaak genoeg items hebt laten maken. Dan wordt hij een hoger level. Er zijn er maar enkelen die de echt betere items, zoals legendaries, maken. Sommige smeden zijn sneller aan hun maximale level dan anderen. Maar voor je daar achter bent kijk je dus op internet zodat je alleen je resources geeft aan de goede smeden die legendaries kunnen maken als ze hoog genoeg geleveld zijn. Het verschil in smeden klinkt op zich als een leuk detail, maar als de smeden niet random zijn, is het een nutteloze feature.
Er komen bruidkostuums waar je elke NPC mee kunt uitrusten. Dat is een dingetje in Japan, maar niet in het Westen. Als je nou iedereen een Super Saiyan-uiterlijk kunt geven is het nog grappig te noemen, maar een bruidsjurk. Nou ja, het is en blijft een niche-game, en de humor van de Japanse director is apart te noemen. Je kunt vrouwelijke NPC's ook over de drempel dragen bijvoorbeeld. Waarom? Omdat het kan, blijkbaar.
Er komen drie betaalde DLC voor Sword Art Online: Hollow Realization, elk moet nieuwe ervaringen leveren om zo het spel vernieuwend te houden. Ze laten een dungeon zien met slang-vormen in muren, bogen en van alles. Elke DLC zou rond de twintig uur speeltijd opleveren. Sowieso komen er nieuwe wapens, monsters, gebieden en bazen, maar ze willen ook zorgen dat het spel verder evolueert in gameplay. Sword Art Online: Hollow Realization komt 8 november 2016 uit op PlayStation 4 en PlayStation Vita.