Tekken 7
Na twintig jaar eindigt het dan: de ruzies rondom de Mishima-familie komen tot een eind. Tekken 7 moet antwoorden gaan geven. Een van de vragen is hoe het allemaal zo gekomen is tussen Heihachi, Kazuya en Jin, maar ook waar die Devil Gene die in de genen van de familie zit vandaan komt. Eerst een presentatie, daarna een speelsessie waar ik per toeval het tegen Harada-san zelf opnam en als klap op de vuurpijl nog een half uur babbelen met deze passionele fighter.
Het verhaal begint enkele decennia voor de gebeurtenissen in Tekken 7. Kazumi praat met Akuma, een van de bad guys uit Street Fighter. Ze zegt dat ze haar man Heihachi moet stoppen omdat hij weet dat hun zoon Kazuya geboren is met haar krachten. Ze is bang om wat Heihachi gaat doen met haar zoon en anderen. Dan vraagt ze Akuma dat als zij sneuvelt, hij de taak moet volbrengen. Zij heeft zelf niet de totale controle over haar krachten, maar dat ze het moet proberen. Ondanks alles zegt ze dat ze nog steeds van haar man houdt. Akuma zegt dat hij haar zal wreken als het nodig is. Goed, een vaag en gezellig onderonsje dus. Het is in ieder geval duidelijk: als speler van het eerste uur krijgen wij eindelijk antwoorden tijdens het spelen van de verhaalmodus en dit deel zal de laatste zijn waarin de strijd tussen de Mishima’s beslist gaat worden.
Dit keer vloeien de cutscenes uit de verhaallijn en vechtpartijen naadloos in elkaar over, wat alleen maar tof is. Het spel maakt dan ook gebruik van Unreal Engine 4, en dat is te zien. Enorm veel details in personages en omgevingen, maar ook mooie belichting die zorgt voor effecten en schaduwen. Ze zijn met de keuze van deze engine en natuurlijk de extra kracht van de hedendaagse platformen met sprongen vooruit gegaan. Dit is duidelijk de mooiste Tekken uit de reeks. Zeker als je vecht en elkaar tegelijkertijd ramt komt er een slowmotion-effect. Dit gaat vooral op toernooien voor spannende momenten zorgen omdat je even moet wachten voordat je weet wie er gewonnen heeft.
Voor mensen die vooral het verhaal willen zien, maar bang zijn dat hun favoriete personage niet aan de bak komt: iedereen die speelbaar is, zit in het verhaal verweven. Het zijn dus niet alleen Kazuki, Heihachi en Kazuya die in de spotlight staan. Zo is er bijvoorbeeld een nieuw personage, Claudio. Deze Italiaan is exorcist en lid van een geheim genootschap van gelijkgestemden. Heihachi wil deze club graag binnen zijn imperium hebben, maar daar is Claudio het niet zo mee eens. Hij heeft een speciale vaardigheid, die Starburst heet. Deze vaardigheid wordt geactiveerd door de tegenstander met bepaalde bewegingen aan te vallen. Eenmaal opgebouwd, dan gloeit zijn hand dan blauw op. Dan heeft hij pas toegang tot krachtige speciale vaardigheden. Wanneer hij een van deze specials gebruikt heeft, dan is Starburst uitgedoofd en moet hij deze weer opbouwen.
In Tekken 7 zijn er 32 speelbare personages. Daarbij zijn er twintig bekenden en erg veel nieuwkomers, namelijk tien. De overige twee zijn andere duivelsvormen van Kazumi en Kazuya. Onder de nieuwkomers is er Katarina Alves. Zij is bedreven in Savate, Frans kickboksen. Shaheen is de gast uit het Midden-Oosten die militair opgeleid is. Zo zijn er nog meer personages, elk met een eigen vechtstijl. Op afgelopen EVO werden Bob en Master Raven voorgesteld, twee oude bekenden uit de reeks. Op Gamescom werd als oude bekende Lee Chaolan bekendgemaakt, dit keer een met zijn alter ego Violet. Harada gaf aan dat veel mensen denken dat personages toevoegen uit oude delen een kwestie is van even importeren. Dat kan helaas niet, ze moeten alle modellen opnieuw maken, en alle animaties toe voegen. En dan zijn er nog nieuwe bewegingen die er bij ontworpen moeten worden.
Allereerst is er de Power Crush, een offensieve counter-aanval. Zeg maar ccccccombo-breaker. Je ondergaat wel wat schade, maar je stopt de combo van de tegenstander. Dat is vooral handig als je alle hoeken van het veld uit wordt geslagen en zeker als je in een hoek vastgepind bent. Je moet het alleen niet de hele tijd spammen, want als je mist ben je kwetsbaar voor een moment. En dan weet je het: je gaat hoe dan ook afgestraft worden.
Mocht de levensmeter wat te hard zijn gegaan, dan kom je in de Rage Mode die nieuw is in Tekken 7. Je krijgt dan vuur om je heen, en als je aanvalt doet dit wat extra schade. Maar je hebt meer mogelijkheden als je in Rage Mode bent. De Rage Art is een speciale aanval die de meter van de tegenstander flink neerhaalt. Het is te vergelijken met de Ultra van Street Fighter. Mocht de tegenstander deze blokken dan heb je een probleem. Want je had al weinig leven, anders zat je niet in Rage Mode. En je bent na de Rage Art even kwetsbaar. De afstraffing die je krijgt zal waarschijnlijk game over zijn. Maar raak je, dan kan het de wedstrijd geheel omdraaien.
Wil je minder risico dan is er de Rage Drive. Dit zijn bewegingen die te vergelijken zijn met de EX-moves uit Street Fighter. Deze opgewaardeerde bewegingen doen meer schade en zorgen ervoor dat ondanks dat de tegenstander zou blokken, jij niet kwetsbaar bent en dus eerder weer aanvalt. Het risico is lager, dus je doet lang niet zo veel schade als met een Rage Art. Grappig detail, Akuma heeft ook daadwerkelijk een EX-meter in plaats van Rage Drive. Zijn Rage Art werkt wel op dezelfde manier als alle andere tegenstanders om het eerlijk te houden.
Over multiplayer kon Harada nog weinig kwijt. Wel is het zo dat de netcode minstens zo goed is als Tekken Revolution en Tekken Tag Tournament 2. In Tekken 7 die in de Japanse arcadehallen staat kun je online spelen tegen mensen in hele andere arcadehallen. Dat kost geld, dus ze moesten wel zorgen dat de netcode enorm stabiel was, anders zou het klachten regenen. Ze zijn voor de multiplayer van plan wat nieuwe spelmodi erin te doen, maar wat is nog even afwachten, ze willen nog niet het achterste van hun tong laten zien. Op de volgende pagina praat Harada in ieder geval meer over hoe zijn gedachte over DLC is veranderd, dus dat het spel nog uitgebreid gaat worden lijkt ons duidelijk. Tekken 7 komt pas begin 2017 uit op Xbox One, PlayStation 4 en pc.