[TGS] Bandai Namco-updates over Naruto, Sword Art Online en Tales of Berseria
4. Tales of Berseria
Tales of Berseria vindt plaats in Midgand Sacred Kingdom, een machtig land dat bestaat uit een eilandengroep. De Wasteland is een plek die we al kennen, want die komt ook voor in Tales of Zestiria. Het spel vindt alleen een stuk vroeger plaats dan het vorige deel. In het land is er drie jaar voor het spel een mysterieuze ziekte onder de bevolking gekomen: Daemonblight. Mensen veranderen door deze vreemde ziekte in nietsontziende demonen, al zijn er enkelen die zichzelf blijven. Om de gezonde mensen te beschermen zijn er exorcisten, die demonen bestrijden.
Wij volgen Velvet Crowe, een jongedame van negentien jaar. Zij werd drie jaar voor de situatie in het spel erin geluisd door een persoon waar ze van op aan dacht te kunnen. Ze verloor haar ouders en haar linkerhand werd opgegeten door een vreemde kracht. Velvet heeft daardoor een wel heel aparte arm gekregen. Ze draagt om niet op te vallen een verband eromheen, zodat passanten niet meteen moord en brand schreeuwen dat ze een demoon is. Ze is uit op wraak, om de persoon die haar dit heeft aangedaan te laten boeten voor zijn daden.
Goed, allemaal bekend voor de mensen die deze game volgen, maar hoe speelt het? In Japan is deze game al uit, maar bij Bandai Namco mocht ik de eerst speelbare Engelstalige demo spelen. En het speelt heerlijk weg. Vooral omdat de camera vrij te bewegen is tijdens een gevecht. Je kunt dus eindelijk het gevecht uit alle hoeken bekijken. Om je voort te bewegen kun je natuurlijk lopen, maar soms zijn er in grote omgevingen ook hoverboard, zodat je veel sneller door het landschap zoeft.
In Tales of Berseria gaat het vechten met hele andere systemen. Geheel nieuw is de Soul-meter. Soul is de mana om artes, vaardigheden, uit te kunnen voeren. Je begint een gevecht met drie Soul-punten, je hoeft dus niet te wachten in het veld totdat je Soulmeter weer op een acceptabel niveau is voor een volgend gevecht. Je kunt in een gevecht Soul stelen van je tegenstanders, maar zij kunnen dat ook van jou. Als je geen Soul meer hebt kun je nog steeds zwakkere versies van de vaardigheden uitvoeren. Dit systeem moet zorgen dat je tactischer te werk gaat, en meer gaat letten op je verdediging, want bijvoorbeeld op de grond gesmeten worden kost je Soul die naar je tegenstander gaat. Een zijstap of goed blokken is dus net zo belangrijk als alleen maar aanvallen.
De artes zelf werken dit keer ook anders. In een combo-menu zie je een tabel met elk van de vier knoppen op je controller in een rij. Dan heb je vier kolommen die staan voor de vier aanvalketens. Je kunt hiermee allerlei combo's samen gaan stellen. Bijvoorbeeld een vuurbal op de rij van vierkantje, als eerste aanval. Zet je nog een vuurbal in de tweede kolom in dezelfde rij, dan zul je als je twee keer het vierkantje drukt in een gevecht twee vuurballen achter elkaar doen. Maar je kunt natuurlijk allerlei andere artes mappen op de knoppen op welke van de vier 'aanvalrondes' dan ook. Enorm veel combo-mogelijkheden en dat per personage. De demo was te kort en uitgekleed om echt alles uit de nieuwe systemen te proberen. Zo zat de Break Soul-actie er nog niet in. Nog even wachten dus, want pas begin 2017 komt Tales of Berseria bij ons in het Westen uit op PlayStation 4 en pc.