Call of Duty: Advanced Warfare

Een nieuw jaar, een nieuwe call of Duty. Is alles zo voorspelbaar?

Header

Als er één ding voorspelbaar is in Call of Duty: Advanced Warfare, dan is het actie en spektakel. Elk jaar weer is het alsof je in een blockbuster actiefilm uit Hollywood meespeelt. Dat de singleplayer aanvoelt alsof het ook zo lang duurt is weer wat anders. Met tien uurtjes ben je er wel door, maar dan is er nog de multiplayer. Helaas, ook voorspelbaar is dat de multiplayer nooit op de E3 aanwezig is, dus we hebben alleen een half uur aan de singleplayer mogen snuffelen.

In 2054 is de grootste militaire macht in de wereld niet een land, maar krachtige, particuliere militaire bedrijven. Mitchell, een voormalige Amerikaanse marinier, voert allerlei geheime operaties uit voor Jonathan Irons, gespeeld door Kevin Spacey, de CEO en oprichter van Atlas. Atlas is het grootste particuliere militaire bedrijf met de meest geavanceerde technologieën in de wereld. Irons gaat een oorlog aan met de Verenigde Staten omdat zij altijd gefaald hebben democratie in landen te krijgen, en hij wil een nieuwe grootmacht worden.

Call of Duty: Advanced Warfare

De eerste demo van Call of Duty: Advanced Warfare was al te zien op de persconferentie van Microsoft. Hierin zien we enkele van de geavanceerde wapens en daarvan is je pak wel de grootste toevoeging. De boosters onder je voeten zorgen er niet alleen voor dat je belachelijk ver springt, maar je kunt bijvoorbeeld van hoge gebouwen springen en toch een zachte landing maken. Een andere handige gadget is je instelbare granaat. Heb je een granaat nodig die de omgeving scant en vijanden markeert? Draai even aan je granaat en het werkt op die manier. Met hetzelfde gemak maak je er een granaat van die zijn doel opzoekt.

Grafisch ziet Call of Duty: Advanced Warfare er indrukwekkend uit, zeker de personages. Ook het futuristische Seoul met de neonverlichting en videowalls laten menigeen watertanden. De voertuigen steken hier schril tegen af. Het grote vliegtuig dat je moet doen ontploffen in Seoul maakt bijvoorbeeld minder grafische indruk, daar had best wat meer detail in gemogen. Heel nuttig vind ik het dan niet dat zelfs de pupil van een oog groter of kleiner wordt. Leuk voor de cutscenes, maar dat soort details vallen me waarschijnlijk tijdens het spelen niet op, terwijl gebouwen of voertuigen wel duidelijk zichtbaar zijn.

Call of Duty: Advanced Warfare