Sacred Citadel

Eind augustus kondigde uitgever Deep Silver het spel Sacred 3 aan. FOK!games was op de gamescom aanwezig om deze titel te bekijken, maar de presentatie was in tweeën gesplitst. Sacred 3 en Sacred Citadel kregen beide hun aandacht. Sacred 3 hebben we al besproken, dus nu is het de beurt aan de 2.5D sidescroller Sacred Citadel.

Header

Southend Interactive is de studio die deze spinoff van de 'echte' Sacred maakt. Ze blijven trouw aan de lore. Het spel speelt zich negenhonderd jaar na de gebeurtenissen van de eerste Sacred af. Lord Zane heeft een leger van Grimmocks verzameld. Wij moeten natuurlijk dit leger uitschakelen, alleen dit keer niet door items te vinden en door een enorm grote wereld te hobbelen. Sacred Citadel is geheel anders dan alle andere Sacred-spellen. Het is namelijk een 2D-vechtspel, in de stijl van good ol' Double Dragon. Voor de mensen die mijn leeftijd nog niet bereikt hebben: je loopt van links naar rechts en je slaat/schiet/schopt iedereen die je tegenkomt aan gort.

Sacred Citadel

Gelukkig is er meer dan alleen dat. In het spel heb je de keuze uit drie personages: de warrior, de ranger en de shaman. De warrior is de melee-expert, zware wapens, brute kracht en, grappig bedacht, skills die ook voorkomen in Sacred 3. Hier zien we dus ook de Meteor Dash en Solar Stomp terug die ook in dat spel zitten. De ranger is de expert in pijl en boog en kan bijvoorbeeld vijanden proberen hoog te houden door pijlen juist te timen. De Shaman is de buffmeister, die helpt de andere met helingen sterker te maken.

Sacred Citadel

Dit spel is net zoals Sacred 3 gemaakt met co-op in het achterhoofd. Je kunt in een al lopend spel starten en stoppen wanneer je wilt, en belangrijker nog. je hebt combo's die je ook met elkaar kunt uitvoeren. Je kunt twee wapens dragen die makkelijk te switchen zijn terwijl je vecht, zodat je gevarieerdere combo's kunt maken. Elke klasse heeft solo extra krachten zoals finishers en een power attack. Soms krijg je de kans om op een mount te klimmen, zoals in de demo op een dinosaurus, die vijanden makkelijk omver rent. Door vijanden te verslaan verdien je ervaring, waarmee je weer nieuwe krachten kunt vrijspelen, dus iets RPG-achtigs heeft deze Sacred-telg toch wel. En natuurlijk zijn er punten te verdienen per verslagen vijand, zodat er ook iets van competitie tussen de spelers is.

Sacred Citadel

Er zijn ook bazen in het spel te vinden en die vullen meestal het scherm aardig. Zo komen we een monsterlijke combinatie van boom en steen tegen die achterin het scherm af en toe naar voren komt om ons kennis te laten maken met zijn vuisten. Hij veegt met zijn hand over de grond, roept vijanden op en gooit stenen. Chaos dus, en dat is wat dit spel zo leuk maakt: het is een no-nonsense 'ram erop los'-spel. Veel vijanden om je agressie op bot te vieren, met zo af en toe grote eindbazen.

Sacred Citadel

De graphics zien er geheel anders uit dan de rest van de Sacred-saga. Het is cell-shaded, waardoor het soms net een stripboek lijkt. Het spel is gemaakt met een 3D-engine, waardoor je niet alleen van voor naar achteren kunt lopen, maar ook van links naar rechts. Dat zal ook wel moeten, want de levels zijn bezaaid met vallen. Zo vliegt er een boomstam door het beeld om flink wat schade aan te richten, maar deze kun je, als het eenmaal stil hangt, weer in beweging krijgen waardoor de val opeens tegen de vijand gebruikt kan worden. Of je medestander, want die moeten blijven opletten als je dat doet.

Sacred Citadel

De Sacred-fans fronzen vast de wenkbrauwen: de franchise krijgt een spinoff in een ander genre. Toch ademt er een Sacred-sfeer uit en de demolevels zagen er gewoon leuk uit om te spelen. De grafische stijl spreekt zeer aan en de actie is heerlijk chaotisch. Er is diepgang in de gamplay voor de spelers die dat willen, zoals combo's en samenwerking om een vijand in stijl neer te krijgen. Wil je dat niet dan is er altijd de beproefde buttonmash-methode. Het maakt niet uit, als je maar lol hebt, vinden de makers. Sacred Citadel komt ergens volgend jaar uit via Steam, PlayStation Network en Xbox Live.