Worms Revolution

Wormen die oorlog voeren, we hebben het pas achttien keer eerder gezien. Is Worms Revolution bij voorbaat al vissenvoer of is het echt een revolutie?

Header

Worms zag het levenslicht in 1995. In het derde kwartaal van 2012 zien we het negentiende deel uit de franchise. Je zou dus kunnen denken: is er nog iets te veranderen? De basis blijft hetzelfde. Je hebt een team van vier wormpjes dat, op een volledig te vernietigen landschap, met andere teams van wormen oorlog voert. Dat doen de wormpjes met de meest bizarre wapens. Van ontploffende schapen, heilige granaten, bananenbommen tot oma's met een deegroller, totdat er een team overblijft op het landschap. Aanvallen doe je om beurten. Tot zover is er niets schokkend veranderd ten opzichte van alle andere Worms. Maar toch zijn er nieuwe features.

Worms Revolution

In de vorige delen waren alle wormpjes hetzelfde. In Worms Revolution is het klassensysteem nieuw. Er zijn nu vier typen wormen. Als eerste is er de soldaat. Deze lijkt nog het meest op de eerdere regenworm. De scout is een worm die iets kleiner is, maar meer bewegingsvrijheid heeft. Hij kruipt verder en makkelijker rond, springt hoger om op lastig te bereiken plekken te komen. Daarentegen is hij niet zo sterk en draagt hij maar lichte wapens om de andere teams echt veel pijn te bezorgen.

Naast deze twee is er de heavy-klasse. Zoals de naam doet vermoeden is dit de sterkere worm. Hij richt veel schade aan door de sterkere wapens die hij draagt, maar hij beweegt zich dan weer niet zo makkelijk voort en ook springen is niet zijn sterke kant. De scientist is de lichte supportklasse. Deze geleerde kan alle teamleden meer leven laten hebben, al wordt hij zelf dan iets zwakker. Hij vertrouwt vooral op kennis qua wapens. Hij heeft bijvoorbeeld een sentry gun, die hij in de strijd inzet. Spelers kunnen een combinatie van klassen inzetten, geheel naar eigen voorkeur en speelstijl.

Worms RevolutionWorms Revolution

Een andere nieuwe feature is dynamic world simulation. Het klinkt een mondvol, maar uiteindelijk betekent dit vooral dat water een belangrijke rol gaat spelen in de verschillende vechtpartijen. Water is niet meer een stilstaand iets, maar je gebruikt het als strategisch onderdeel. Je kunt een worm die in een kuil staat verdrinken door een waterbom in de kuil te gooien of de bodem van dat ene meertje boven hem weg te knallen. Het water stroomt door het gat naar nieuwe plekken. Wormen die in eerdere spellen veilig dachten te staan kunnen in dit spel een moment later verdrinken. Gelukkig is er nog een gootsteen als wapen, waarmee je water weg laat spoelen.

Worms Revolution

De random geplaatste objecten bovenop het landschap zijn vervangen door fysieke objecten. Deze kun je nog steeds vernietigen, maar je kunt ze ook gebruiken om je op de een of andere manier te helpen in je teamstrijd. Zo ligt er een waterkom, die je logischerwijs kunt omtikken om water over de andere teams te laten stromen, waardoor ze wegglijden van de helling of verzuipen in een kuil. Er zijn ook accu’s, die schokkende effecten geven in water of giftige vaten die wormen niet zo fijn vinden. Het landschap is met het water en de physical objects net wat strategischer in te zetten dan voorheen.

Worms RevolutionWorms Revolution

Door te winnen krijg je punten, waarmee je nieuwe wapens en nieuwe klassen wormen vrijspeelt. Je kunt je wormen volledig aanpassen met allerlei kapsels, maskers, snorren, pakjes en overwinningsdansjes. Handig voor clan-based teams en anders gewoon grappig. De ontwikkelaars geven aan dat er meer wapens en andere spullen na release beschikbaar komen, zij het via DLC of gratis.

Worms Revolution komt ergens deze herfst voor zo’n 15 euro uit op PSN voor PlayStation 3, XBLA voor Xbox 360 en pc. De pc-versie heeft als bonus een level-editor. Naast zo’n tien singleplayerlevels met puzzels en andere uitdagingen om spullen te unlocken is er natuurlijk de versus-modus. Met vier spelers kun je in dezelfde kamer of via het internet tegen elkaar spelen. Zelfs voor het negentiende deel hebben de ontwikkelaars van Team 17 nog ideeën, dat blijkt. INCOMING!