Aanpak krimpflatie eerste aanzet voor herstellen koopkracht

Een half jaar na de dringende oproep van voedselwaakhond Foodwatch om te stoppen met het verkopen van minder product voor meer geld blijkt uit een nieuwe steekproef dat de misleiding door supermarkten en producenten nog altijd gaande is. Het verschijnsel krimpflatie, waarbij voedselfabrikanten ‘stiekem’ de inhoud en/of de verpakking verkleinen, waarbij de prijs per kilo of liter sterk stijgt, is pure misleiding waar een eind aan moet komen in tijden van hoge inflatie. Foodwatch eist dat er - om de koopkracht van consumenten te beschermen - wettelijke maatregelen komen.

Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch: “Nu de voedselbranche al een tijd weigert om meer transparant te zijn, wordt het tijd dat de overheid ingrijpt. Vele tienduizenden consumenten voelen zich namelijk enorm bedonderd door voedselfabrikanten en supermarkten. Zeker omdat die - ook in voor hen economisch lastige tijden - nog altijd omzetstijgingen en zelfs recordwinsten laten zien.”

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet krimpflatie helaas niet als een wettelijke overtreding, maar fabrikanten kunnen volgens de autoriteit bij gewijzigde hoeveelheid van de verpakking wel duidelijker zijn in hun informatie richting consumenten. Foodwatch eist al vanaf haar eerste steekproeven naar krimpflatie middels een protestmailactie van voedselfabrikanten en supermarkten dat ze op de voorkant van voedselverpakkingen heldere informatie te plaatsen over inhoudsveranderingen.

Lindner: “Het boodschappenwagentje met vijftien nieuw onderzochte voedselproducten is in een half jaar tijd 15% lichter geworden, terwijl er 34% meer voor moet worden afgerekend. Dit is opvallend als je het afzet tegen de omzetstijgingen en hoge winsten die veel voedselfabrikanten en supermarkten realiseren. In het geval van Unilever durven we het zelfs schofterig te noemen. Deze voedselgigant komt bij presentaties van bedrijfscijfers in de media met koppen als ‘Winstexplosie Unilever’ en ‘Unilever profiteert van prijsverhogingen’. Maar het zijn niet alleen prijsverhogingen, Unilever profiteert ook nog eens van krimpflatie”.

Consumenten krijgen in plaats van 750ml Ola Vienetta nog maar 650ml. In plaats van zes Ola Calippo mini’s zitten er nog maar vijf in de verpakking. Er zit een kwart minder inhoud in een zakje Knorr Natuurlijk lekker Chili Con Carne mix. Terwijl de prijs ervan bij Albert Heijn is gestegen van 1,59 naar 1,79 euro. Per kilo gerekend is de prijsstijging meer dan 50%. Kostprijsstijgingen voor het bedrijf worden prijsstijgingen voor de consument. Ze worden te vaak in z’n geheel afgewenteld op hun portemonnees.

In Nederland zijn de consumentenprijzen voor voedingsmiddelen nog altijd aan het stijgen. In de maanden juni, juli en augustus van dit jaar is de voedselinflatie met respectievelijk 13,1%, 11,7% en 10,3% gestegen, blijkt uit cijfers van het CBS. Bij de in augustus door Foodwatch onderzochte voedingsmiddelen zijn de prijsstijgingen nog veel hoger, met stijgingen van tussen de 25% en 90% per kilo of liter.

Veel Nederlandse huishoudens hebben het zwaar. Eerder dit jaar is uit onderzoek van Deloitte, het Nibud en Universiteit Leiden gebleken dat 6 op de 10 huishoudens niet of moeilijk financieel rond kan komen. Vandaar ook de roep van Foodwatch om extra inspanning van de overheid. Den Haag werkt op dit moment aan een koopkrachtpakket en kan daarbij volgens de voedselwaakhond een goed voorbeeld nemen aan Parijs. De Franse overheid is al bezig om fabrikanten en supermarkten te dwingen om de prijzen van hun producten te verlagen. Om zo het leven in Frankrijk weer wat betaalbaarder te maken, en de voedselinflatie te beteugelen.