Cassidy wint chaotische ePrix Monaco en pakt leiding in WK

In Monaco is zaterdagmiddag de negende race van het zestien races tellende Formule E-seizoen verreden. Op het klassieke stratencircuit werd flink geknokt, vooral halverwege de race, waarna twee safety car-situaties er in de slotfase voor zorgden dat het wat minder heftig werd.

Jake Hughes vertrok van poleposition en had Sacha Fenestraz naast zich, nadat de Fransman zijn poleposition kwijtraakte. Norman Nato en Maximilian Günther stonden op de tweede rij, voor Dan Ticktum, Mitch Evans, Edoardo Mortara en Sergio Sette Camara - Robin Frijns vertrok vanaf de achttiende plek.

Hughes kende een prima start en ook Fenestraz en Nato behielden hun positie, terwijl Ticktum de plek overnam van Günther, die dan weer werd gevolgd door Evans, Nick Cassidy, Jake Dennis, Oliver Rowland en Sette Camara. Rowland ging als een dolle en nam in rap tempo ook Dennis én Cassidy te grazen, maar die sloegen kort daarop beiden terug.

Na een paar ronden pakte Cassidy in de haarspeldbocht zowel Dennis als Evans buitenom, waardoor hij doorschoof naar plek vijf. Ticktum moest er een ronde later aan geloven en één bocht verder nam hij ook Nato te grazen. Hughes nam zijn eerste Attack Mode en zag Fenestraz, Cassidy, Nato en Ticktum langszij komen.

Rowland zakte na zijn goede start weg en liep schade op, terwijl voorin de Attack Modes gepakt werden. De grote winnaar van de Attack Mode-stoelendans werd Evans, die halverwege de race de leiding pakte door met zijn laatste seconden Attack Mode voorbij Cassidy te gaan, terwijl Dennis, Fenestraz, Günther en Mortara volgden - Ticktum reed op zeven, Hughes was met plek acht de verliezer van de Attack Mode-tombola.

Cassidy liet het er niet bij zitten en nam Evans te grazen, terwijl Günther een paar ronden later na een tik van Ticktum de muur raakte en zijn auto moest parkeren - kort daarop pakte teamgenoot Mortara een Attack Mode, waardoor hij naar de dertiende plek zakte. Dat alles zorgde voor een safety car-situatie, met Cassidy voorop, voor Evans, Dennis, Fenestraz en Hughes.

Cassidy hield zijn plek na de herstart vast en in de voorlaatste ronde kwam de safety car terug de baan op: Nico Müller was er in Sainte Devote vanaf gegaan in duel met Sam Bird. Het betekende praktisch het einde van de race, die zo werd gewonnen door de nieuwe WK-leider Cassidy, voor Evans en Dennis - Frijns finishte uiteindelijk als veertiende.