Consument beter beschermd bij online aankopen, verbod op valse reviews
Er komt in 2022 een verbod op het (laten) plaatsen bij webwinkels en digitale platforms van valse consumentenbeoordelingen. Bij zoekresultaten moet bovendien altijd duidelijk worden gemaakt dat het betaalde reclames betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen. Webwinkels én online platforms krijgen daarnaast de verplichting om consumenten uitgebreider te informeren over bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid voor het afhandelen van defecten.
Dat staat in het Wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming dat minister Stef Blok (Economische Zaken en Klimaat) vandaag, mede namens minister Sander Dekker (Rechtsbescherming), naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Dezelfde regels moeten uiterlijk eind mei 2022 tegelijkertijd in de hele EU worden toegepast, zodat consumenten overal dezelfde bescherming hebben. De regels gelden ook bij het doen van online aankopen over de grens.
Minister Stef Blok (EZK): “Er is online nog een wereld te winnen als het gaat om het volledig en duidelijk informeren van de consument. Dat geldt ook voor de aanpak van misleiding. Een uitgebreide modernisering van de consumentenbescherming en de handhaving daarvan, is hard nodig. Zo zorgen we ervoor dat consumenten beter op de hoogte zijn van de voorwaarden bij het doen van aankopen of het sluiten van een contract. Daarmee beogen we ook duidelijk te maken waar een consument terecht kan bij defecten of bij het retour sturen van een aankoop.”
Aangescherpte regels om consumenten duidelijker en eerlijker te informeren
Consumentenbeoordelingen moeten door handelaren eerst op echtheid worden gecontroleerd, voordat deze mogen worden geplaatst als recensie of aanbeveling. En er komt ook een verbod voor het tegen betaling door een ander laten plaatsen van valse consumentenbeoordelingen. Verkopers moeten bovendien de consument gaan informeren of, en zo ja hoe, zij controleren of reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht.
Ook moeten zij aan de consument laten weten of die een gepersonaliseerd prijsaanbod krijgt, bijvoorbeeld doordat een algoritme bijhoudt wat de betreffende consument heeft gekocht en welke websites hij heeft bekeken. In de wetgeving zit bovendien een verbod om zoekresultaten weer te geven zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen.
Online platforms moeten consumenten laten weten wie verantwoordelijk is (verkoper of platform) voor de levering en het afhandelen van retourzendingen, zodat de consument weet wie hij moet benaderen bij problemen. Ook moet altijd duidelijk zijn hoe de volgorde wordt vastgesteld van het zoekresultaat dat de consument krijgt te zien op het online platform.
Consumentenrechten gelden ook voor ‘gratis’ digitale diensten
Consumenten gebruiken volop ‘gratis’ digitale diensten zoals sociale media, waarvoor zij eerst hun persoonlijke gegevens moeten opgeven. Aanbieders van dergelijke diensten moeten meer informatie gaan verstrekken over bijvoorbeeld de duur van het contract en hoe dat kan worden beëindigd. Ook krijgen consumenten het recht om binnen veertien dagen de overeenkomst zonder reden te ontbinden. Op dat moment moeten zij ook hun persoonsgegevens ‘terugkrijgen’, wat wil zeggen dat de aanbieder de verwerking hiervan stopt.
Boete voor grensoverschrijdende overtredingen in elk betrokken EU-land mogelijk
De digitale economie is grensoverschrijdend. Daarom werken consumentenautoriteiten zoals de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in de EU onderling en met de Europese Commissie samen wanneer een bedrijf in meerdere lidstaten regels overtreedt.
Wanneer een bedrijf geen gevolg geeft aan een gezamenlijk verzoek van deze toezichthouders om een overtreding te beëindigen, kunnen deze autoriteiten in 1 of meerdere lidstaten een boete opleggen die minimaal 4% van de omzet van dat bedrijf in het betrokken land bedraagt.
Reviews met inhoudelijk verhaal en goed beargumenteert neem ik wel aardig serieus.
Nu groeien kinderen nooit op tot volwaardige volwassen mensen...
En dus is er een grote overheid (ouder) nodig om mensen hun hele leven te begeleiden
Mensen worden echt steeds minder intelligent
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden<;/a>\[/b\]
Edit: buitenlands = buiten Europa.
Echter sommige mensen gebruiken reviews (goed of slecht) voordat ze overgaan tot een aankoop.
Als alle goeie reviews uit hun duim zijn gezogen OF deze mensen zijn omgekocht.. in de vorm van laat een positieve review achter en je krijgt een waardebon ervoor terug. Ik ken gevallen van mensen die eerst een slechte review hadden geschreven en alsnog een goeie review hebben geplaatst toen ze waren benaderd door de eigenaar/winkel. Zo krijg je dus een vertekend beeld van de werkelijkheid.
Dus je bent mensen voor de gek aan het houden. Dat mag niet. In de offline wereld gaat
dat er ook zo aan toe. En ja niet iedereen is in staat te herkennen of het om een echte/oprechte review gaat of niet...
Met het lezen van negatieve reviews kom je er in ieder geval snel achter wat veelvoorkomende problemen zijn.
Als ik 4 keer lees dat een bepaald clipje ofzo snel afbreekt, dan zoek ik een ander product.
Als ik meerdere mensen zie klagen over onduidelijke instructies, dan ga ik eens een pdf gebruikshandleiding bekijken voordat ik het product koop om te zien of het echt zo erg is.
Klachten leggen problemen bloot. Goede reviews zeggen bijna niets. Veel mensen geven al 4 of 5 sterren reviews zonder t te testen. Soms gemotiveerd door de belofte van "kans op €100,- waardebon" als je een review achter laat.
Of goede reviews worden binnen een week geplaatst "werkt goed!"
Negatieve reviews worden soms na maanden bog geplastst "ging na 3 maanden al kapot".
Ik lees de negatieve reviews zeker wel.
Hou toch op met je belachelijke anti overheid onzin.
Ik heb regelmatig het idee dat reviews gewoon simpelweg geplaatst zijn door eigenaren of mensen met een belang.
Regelzucht?
Nee, natuurlijk niet.
Gaat om valse dingen, dus weg ermee.
Voorbeeld: als ik een hotel boek, kijk ik naar het cijfer. Het zegt niet alles maar een 6 is toch meestal niet zo'n goed teken, zeker als er veel reviews zijn. Een 8 of hoger is OK, maar meestal kijk ik dan toch even naar de negatieve reviews. Waarom zijn mensen negatief? Als ik bijvoorbeeld voor mijn nachtrust kom, dan zal ik een hotel waarbij staat dat er veel lawaai is niet zo snel nemen. Dan ga ik wellicht sneller naar een hotel waarbij de negatieve reviews klagen over het ontbijt.
The person most likely stopping you, is you.
De staat mag zo langzamerhand bij alles gaan bepalen wat de waarheid is en wat niet?
(En daar zijn ze duidelijk niet zo goed in want de zelfde mensen die erin trappen werken ook voor dezelfde overheid
En ik ben niet tegen een overheid maar tegen een overreikende overheid
Ik laat dit gewoon liever aan de individu over en laat het als een natuurlijk proces zich verspreiden in de cultuur. Alles geforceerd rubber tegelen is zeer slecht en werkt niet maar wellicht zijn we al over de heuvel heen en kunnen we niet meer terug en maken we snelheid.
"Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, and weak men create hard times." The quote, from a postapocalyptic novel by the author G. Michael Hopf, sums up a stunningly pervasive cyclical vision of history.
[A] Because Ken came in a different box.
En als er een negatieve bij zit die goed inhoudelijk verwoord wat er precies mis is met het product neem ik dat mee in mijn beslissing.
Verder.. hmmja..
In a sky of a million stars
De delen over zichtbaar maken dat een reclame betaald is, en over retourzendingen is natuurlijk wel 100% voor de consument. Als je dan een webwinkel start, moet je het ook wel meteen goed regelen.
Beetje raar.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken