Amazon schokt New Yorkers met Nazi-advertenties

Een advertentiecampagne voor een nieuwe tv-serie van Amazon Prime is bij een groep inwoners van New York een beetje in het verkeerde keel geschoten. De serie, over een alternatieve geschiedenis waarin Duitsland de Tweede Wereldoorlog won, werd door het streamingplatform gepromoot in het openbaar vervoer, gebruikmakende van het IJzeren Kruis en andere Nazi-kenmerken.

In The Man in the High Castle, gebaseerd op het gelijknamige boek van Philip K. Dick, hebben Duitsland en Japan grote delen van onze planeet onder hun heerschap, waaronder de Verenigde Staten. Het eerste seizoen van de serie is afgelopen vrijdag, Netflix-style, in zijn geheel beschikbaar gekomen op het streamingplatform van de bekende webshop. De advertenties hebben de vorm van 'wraps', een alternatieve bedrukking of beplakking van de banken in de metro in New York. Er zijn twee versies: één waarop de Amerikaanse vlag een IJzeren Kruis heeft, in plaats van de vijftig sterren, en een versie met een afbeelding van de Japanse Rijzende Zon. Het idee is dat reizigers zich op deze manier in de alternatieve geschiedenis, zoals uitgebeeld in de tv-serie, kunnen wanen.

The Man in the High Castle - NY subway ads

Volgens het New Yorkse Gothamist heeft de MTA, het OV-bedrijf dat de metro's in de stad opereert, weliswaar een beleid omtrent politiek getinte advertenties, maar gelden die regels niet voor de Amazon-advertenties. "Tenzij je gelooft dat Amazon daadwerkelijk een Nazi-bezetting van de Verenigde Staten propageert, voldoet dit gewoon aan onze standaarden," aldus een MTA-woordvoerder. Eerder weigerde het bedrijf advertenties die het verhogen van het minimumloon onder de aandacht brachten op basis van diezelfde standaarden.

Reizigers reageren verontwaardigd op social media en posten foto's van de advertenties op de banken, al lijken veel reacties eerder afkeurend dan daadwerkelijk geschokt.

Amazon zelf heeft nog niet gereageerd op de verontwaardiging. Het reclamebureau dat verantwoordelijk is voor het idee en de uitvoering heeft aangegeven dat er geen klachten zijn binnengekomen, en dat het bureau zelf standaarden hanteert die dicht bij die van de MTA liggen. De advertentiecampagne loopt nog tot 15 december.