FOK!toen: 50 jaar Beatles For Sale

Het is vandaag op de kop af vijftig jaar geleden dat het album Beatles For Sale van The Beatles voor het eerst in de Britse platenwinkels zou verschijnen. 1964 was een goed jaar voor de groep uit Liverpool geworden. De mannen hadden een record aantal radio- en televisieoptredens gedaan, waren in hun eerste bioscoopfilm A Hard Days Night te zien en hadden over de gehele wereld getourd. In FOK!toen vandaag aandacht voor Beatles For Sale, de plaat die een halve eeuw geleden tijdens de hoogtijdagen van de Beatlesmania zou verschijnen.

Beatles For Sale

Beatlesmania
Nadat The Beatles begin 1964 een optreden hadden gegeven in The Ed Sullivan Show, een programma dat door ongeveer 73 miljoen Amerikanen werd bekeken, was in Amerika het fenomeen Beatlesmania ontstaan. Vooral bij de optredens in Noord-Amerika waren veel hysterische vrouwelijke fans van de groep die harder krijsten dan een laag overkomende straaljager waardoor de groep zichzelf soms niet eens kon horen spelen. Ook konden de mannen niet meer normaal reizen zonder dat er gillende fans in de buurt waren, een gegeven dat ook in de film A Hard Days Night zou worden verwerkt.

Beatles For Sale 2

De opnamesessies voor het volgende album
Slechts een maand en één dag nadat de elpee van A Hard Days Night was verschenen waren The Beatles alweer in de studio's van EMI om aldaar te werken aan de opvolger. Op dinsdag 11 augustus 1964 vond de eerste opnamesessie voor Beatles For Sale plaats. 'Baby's In Black' was een liedje dat tijdens de wereldtournee van 1964 op een hotelkamer was geschreven. Dat jaar waren zowel Paul McCartney als John Lennon begonnen met het schrijven van hun eigen composities, maar 'Baby's In Black' was één van de schaarse momenten waarop de twee muzikanten nog samen aan een liedje werkten. Het nummer zou in 14 takes worden opgenomen en zou tot hun laatste concert in 1966 op de setlist staan. Drie dagen later stonden The Beatles weer in Studio 2 van de EMI Studios aan de Abbey Road. 14 augustus was een productieve dag die maar liefst vier liedjes zou opleveren.

De dag begon met een achttal takes van het nummer 'I'm A Loser', gevolgd door een indrukwekkende cover van Dr Feelgood and the Interns hit 'Mr Moonlight' dat in slechts vier takes op de gevoelige band werd vastgelegd. The Beatles waren achteraf niet tevreden over het resultaat en zouden het nummer op 18 oktober nogmaals opnemen. Omdat de sessies voorspoedig waren verlopen was er nog wat tijd over om 'Baby's In Black' af te mixen en werd er ook nog een opname gemaakt van een cover van Johnny Preston's 'Leave My Kitten Alone'. Ondanks de geweldige zang van John Lennon zou het liedje op de planken blijven liggen tot het in 1995 op het album Anthology 1 zou verschijnen.

Nadat The Beatles in augustus en september in Noord-Amerika hadden getourd konden de mannen eind september eindelijk verder gaan met de opnames voor de vierde elpee. Op dinsdag 29 september stonden de mannen in Abbey Road om daar een drietal nummers op te nemen. 'Every Little Thing' was een liedje dat grotendeels door Paul McCartney was geschreven maar wat werd gezongen door John Lennon. McCartney hoopte stiekem dat het de opvolger zou worden van de single 'A Hard Days Night' maar dat zou niet gebeuren. 'Every Little Thing' was een persoonlijk liefdesliedje dat de bassist had geschreven voor zijn toenmalige vriendin Jane Asher. George Harrison was die dag wat laat en had bij de opnames van 'Every Little Thing' niet meegedaan. Hij zou wel te horen zijn bij de her-opname van het liedje, die een dag later plaats zou vinden.

 

Wel was George Harrison samen met de andere drie Beatles te horen op het country-achtige 'I Don’t Want To Spoil The Party' dat door John Lennon was geschreven. Het nummer was in eerste instantie geschreven voor drummer Ringo Starr die wel een liefhebber was van een stukje country muziek. 'I Don’t Want To Spoil The Party' zou in 19 takes opgenomen worden waarbij het de allerlaatste take was die op de plaat zou verschijnen. Ook werd er die dag nog gewerkt aan een vroege versie van het liedje 'What You're Doing', een liedje dat alweer gebaseerd was op de stormachtige relatie van Paul McCartney en Jane Asher.

Beatles For Sale 3

Op 30 september gingen de opnamesessies voor Beatles For Sale verder. Als eerste werd 'Every Little Thing' in een vijftal takes opgenomen, waarbij we op take 9 Paul McCartney op een Steinway grand piano horen spelen. De avondsessies begonnen met een nieuwe poging om 'What You're Doing' op te nemen, maar de groep slaagde er wederom niet in om het nummer goed op de band te krijgen. Het laatste nummer dat wel op die woensdagavond zou worden opgenomen was 'No Reply', het openingsnummer van de elpee. 'No Reply' was een liedje dat John Lennon in juni al eens had opgenomen als een demo, met Paul McCartney op drums en George Harrison op basgitaar! Het liedje zou in slechts een achttal takes afgerond worden. Oktober 1964 zou een drukke maand voor de groep worden. Zo stonden er flink wat optredens in het Verenigd Koninkrijk in de planning en werd op de vrije dagen druk opgenomen in Abbey Road. Zo werd op dinsdag 6 oktober het nummer 'Eight Days A Week' opgenomen en werd de dag afgesloten met een bezoek aan de Ad Lib Club, samen met Cilla Black, Mick Jagger en alle bandleden van The Ronettes. Twee dagen later stond het nummer 'She's A Woman' in de planning. 'She's A Woman' werd opgenomen als de B-kant van de single 'I Feel Fine', die tijdens de kerst van 1964 zou worden uitgebracht.

Beatles For Sale (Duitse persing)
Beatles For Sale (Duitse persing)

Zondag 18 oktober was een uitputtende dag voor de mannen. Er werd op die dag maar liefst negen uur in de studio doorgebracht, waarbij een track voor een single plus nog een zevental liedjes voor de elpee werden opgenomen. De dag begon met het afwerken van 'Eight Days A Week', waarbij ook een intro werd opgenomen dat niet zou worden gebruikt. Het tweede nummer van de dag was Little Richard's 'Kansas City/Hey-Hey-Hey-Hey!' dat in slechts 2 takes werd opgenomen, met producer George Martin op de elektrische piano. Daarna werd opnieuw een poging gedaan om 'Mr Moonlight' op te nemen. Dat lukte in een viertal takes. Dan was het tijd voor de singletrack 'I Feel Fine' die niet op de elpee terecht zou komen. Vervolgens was het tijd voor 'I'll Follow The Sun', een liedje dat Paul McCartney al in 1959 had geschreven. De compositie zou in acht takes op de band staan. Ook Carl Perkins' Everybody's Trying To Be My Baby en Chuck Berry's Rock And Roll Music waren liedjes die de mannen al kenden uit hun tijd in Hamburg en werden dan ook in één take opgenomen. Laatste track van de dag was een prachtige bewerking van Buddy Holly's liedje 'Words Of Love', waarvoor ook maar twee takes nodig waren.

Beatles For Sale (Japanse persing)
Beatles For Sale (Japanse persing)

Maandag 26 oktober was de laatste opnamedag voor Beatles For Sale. Tijdens de ochtendsessie werden 'I Don't Want To Spoil The Party', 'Rock And Roll Music', 'Words Of Love', 'Baby's In Black', 'I'm A Loser' en 'Kansas City/Hey-Hey-Hey-Hey!' afgemixt en werd er van 'Kansas City' een stereomix gemaakt door producer George Martin. Daarna was het weer tijd om opnames te maken. Eerst was het nummer 'Honey Don't' aan de beurt. Het liedje, dat door Ringo Starr werd gezongen, werd in een vijftal takes op de gevoelige band vastgelegd, waarvan de laatste op de plaat zou verschijnen. Als laatste was het liedje 'What You're Doing' aan de beurt. Eind september had de groep ook al gepoogd om het liedje op te nemen maar was daar toen niet in geslaagd. Op hun laatste opnamedag stond het nummer in zeven takes op de band. Om de opnamedag productief af te sluiten werd er nog gewerkt aan een kerstsingle, die dat jaar bij de Britse fanclub zou verschijnen. Op 27 oktober en 4 november zouden een aantal liedjes nog afgemixt worden waarmee de totstandkoming van het vierde album van The Beatles een feit was geworden.

Beatles For Sale tape

De ontvangst van Beatles For Sale
Nadat Beatles For Sale op 4 december 1964 was verschenen zou de plaat nieuw binnenkomen in de lp-charts op nummer 1 en stootte daarmee A Hard Days Night van die koppositie. Beatles For Sale zou een zevental weken op die plaats blijven staan en keerde in februari 1965 en mei 1965 nogmaals terug naar die positie. De plaat zou in totaal 46 weken in de lijst staan. Al voordat de plaat was verschenen waren er zo'n 750.000 exemplaren van Beatles For Sale vooruitbesteld wat een record was voor die tijd. In Amerika zouden de liedjes van Beatles For Sale verschijnen op de albums Beatles '65 en Beatles VI. 'Eight Days A Week' zou in Amerika ook als single worden uitgebracht met 'I Don't Want To Spoil The Party' als B-kant. Beatles For Sale was ook de eerste Beatles-lp die zou worden uitgebracht met een fraaie klaphoes. Op de voorkant zien we een foto van de mannen in het Hyde Park in Londen, die werden gemaakt door fotograaf Robert Freeman.

De plaat

Beatles For Sale A

Kant A:
01 No Reply
02 I'm A Loser
03 Baby's In Black
04 Rock And Roll Music
05 I'll Follow The Sun
06 Mr. Moonlight
07 Kansas City

Beatles For Sale B

Kant B
01 Eight Days A Week
02 Words Of Love
03 Honey Don't
04 Every Little Thing
05 I Don't Want To Spoil The Party
06 What You're Doing
07 Everybody's Trying To Be My Baby