Nog altijd geen oplossing naamsverwarring Digi-D

Het Waalwijkse reclamebureau Digi-D krijgt nog altijd duizenden gegevens van burgers binnen. Het bedrijf heeft inmiddels inlogcodes van ruim veertigduizend mensen en nog steeds is er geen oplossing, meldt EenVandaag dinsdag. Gesprekken tussen het ministerie van Binnenlandse Zaken en het bureau lopen al jaren stuk.

Op verzoek van het reclamebureau hebben drie onafhankelijk bedrijven uitgerekend wat de kosten voor een naamsverandering moeten zijn. Daarnaast wil het bedrijf advocaatkosten vergoed krijgen en compensatie voor de overlast.

Het ministerie heeft inmiddels een landsadvocaat en het College Bescherming Persoonsgegevens ingeschakeld. Volgens EenVandaag wil het ministerie het bedrijf niet voldoende compenseren voor een naamsverandering, en volgens het ministerie vraagt het bedrijf te veel.

Andre Elings van Digi-D snapt niet waarom het ministerie er niet meer werk van maakt om de verwarring te voorkomen. "Als iemand ons hackt, wie is er dan verantwoordelijk? Wij moesten aan de staat bewijzen dat we overlast hebben en moesten dus de gegevens opslaan. Dat gebruiken ze nu tegen ons", zegt hij in de uitzending.

Digi-D kwam twee jaar geleden al in het nieuws toen het met een website probeerde duidelijk te maken dat burgers hun gegevens niet naar hun moeten sturen. De kwestie duurt echter al langer. In 2011 schreef toenmalig minister Piet Hein Donner (CDA) aan de Kamer dat er 'voldoende' zou zijn gedaan om vergissingen te voorkomen.