Geen uitstel woekerpoliszaak Nationale-Nederlanden

De behandeling van een woekerpolisklacht tegen Nationale-Nederlanden wordt niet uitgesteld. Dat heeft de geschillencommissie van klachteninstituut Kifid dinsdag besloten. In een soortgelijke zaak kreeg de verzekeraar afgelopen najaar ook al geen uitstel.

De uitspraak over de schadevergoeding die Nationale-Nederlanden in de zaak, die werd aangespannen door één consument, moet betalen heeft mogelijk grote implicaties voor de verzekeraar. Nationale-Nederlanden heeft zo'n 691 duizend woekerpolissen verkocht, waarvoor dezelfde voorwaarden golden.

Nationale-Nederlanden wilde dat de geschillencommissie een uitspraak van het Europees Hof van Justitie zou afwachten, over hoever de informatieverplichting van de verzekeraar reikt. Die uitspraak, die waarschijnlijk later dit jaar komt, vindt de commissie niet belangrijk genoeg om de zaak uit te stellen. De verzekeraar kan tegen het niet-verlenen van het uitstel in beroep.

In de in het najaar uitgestelde zaak van een andere consument had het Kifid al bepaald dat de verzekeraar een schadevergoeding moest betalen, omdat de verzekeraar de consument onvoldoende was voorgelicht over de hoge kosten van de verzekering. Een actuaris is nog bezig met het bepalen van de hoogte van die schadevergoeding.

De kwestie rond woekerpolissen begon in 2006 en draait om polissen die verkocht werden zonder de klanten goed te informeren over de voorwaarden. Diverse verzekeraars hebben al schikkingen van vele honderden miljoenen euro's getroffen. Sommige claimclubs proberen met procedures meer schade te verhalen.

Nationale-Nederlanden is onderdeel van het Europese verzekeringsbedrijf NN, dat weer onderdeel is van de ING Groep. De verzekeraar is onder druk van de Europese Commissie, na de staatssteun aan de bank tijdens de kredietcrisis, wel helemaal gescheiden van de bankactiviteiten van ING. RTL Z schreef eerder dit jaar dat de verzekeraar onder de naam NN deze zomer apart naar de beurs wordt gebracht.