'Nieuwe F1-motoren zijn 700 pk'

De nieuwe 1,6 liter V6-turbomotoren die vanaf dit seizoen in de Formule 1 gebruikt zullen gaan worden zijn krachtiger dan eerst aangenomen. Er werd vanuit gegaan dat ze zonder het Energy Recovery System rond de 600 pk zouden zitten, maar Andy Cowell, motorenbaas van Mercedes, zei tegen Auto Motor und Sport dat 700 pk reëel is.

Van het nieuwe ERS is bekend dat het ongeveer 160 pk waard is, wat het totaal aantal pk's van motor plus ERS boven de 850 uitbrengt. Hiermee levert ERS tweemaal zoveel pk's als het Kinetic Energy Recovery System dat de afgelopen jaren gebruikt werd, maar levert daarnaast een stuk langer energie. Cowell: "Het pakket bevat dit jaar ruim drie keer zoveel onderdelen als met de V8 en KERS. Nu hebben we twee elektrische aandrijfsystemen, een turbo en een deel van het autosysteem geïntegreerd in de motor."

"We hebben iets minder dan twintig procent meer koeling nodig voor deze aandrijflijn. De klassieke olie- en waterkoeling van de motor zijn kleiner, maar dat wordt teniet gedaan door de grotere koeling voor de hybride systemen."

Kan een coureur altijd over alle paardekrachten beschikken? Nee, want de nieuwe regels stellen ook dat er per race maar 100 kilogram brandstof verbruikt mag worden en dat er maximaal 100 kilogram brandstof per uur door de motor mag stromen. Dit betekent dat er efficiënt omgegaan moet worden met elke druppel brandstof en dat geprobeerd wordt te besparen waar het kan.

Zo lijkt in ieder geval Ferrari een systeem te hebben dat de brandstoftoevoer afknijpt wanneer er geen gas wordt gegeven. Bovendien maakt dit het remmen op de motor en het terugwinnen van energie makkelijker. Mercedes en Renault zullen vergelijkbare methodes gekozen hebben om te zorgen dat coureurs met een minimum aan energieverbruik een ronde zo snel mogelijk aflegt.