'Tijd om concessie Fyra in te trekken'

Verder uitstel van de heringebruikname van de Fyra V250 zou het einde van de concessie van NS-HiSpeed moeten betekenen. Bij een concessie hoort de plicht, de afspraken, zoals het rijden met de treinen volgens de afgesproken kwaliteit, ook na te komen. Dat zegt de Maatschappij Voor Beter OV.

Voor Beter OV vindt dat het voornemen om op zijn vroegst eind 2013 pas weer met de Fyra V250 op de hogesnelheidslijn gaan rijden, waarover ook FOK! eerder vandaag berichtte, niet zonder gevolgen kan blijven voor exploitant HSA, waarin NS-Hispeed grootaandeelhouder is. "Een concessie wordt verleend om met treinen te rijden. Lukt dat de vervoerder niet, dan treedt de in de concessie vastgelegde afspraak in werking, dat de vervoerder een bedrag van 50 miljoen moet betalen voor een tijdelijke oplossing totdat een nieuwe exploitant is gevonden."

Het kan, vindt Voor Beter OV, niet zo zijn, dat een met belastinggeld aangelegde hogesnelheidslijn amper wordt gebruikt. "Het kopen van ondeugdelijke treinen is een risico voor de exploitant, dus NS en zijn dochterondernemingen, en niet voor de belastingbetaler of de concessieverlener."

Fyra-V250
Een van de Fyra V250-treinstellen (Foto: Novum)