'Verzelfstandiging speelt NS parten bij Fyra'

De problemen met de haperende hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Brussel zijn voor een deel terug te voeren op de verzelfstandiging van de NS. De NS is zo uitgekleed dat technische expertise een probleem is geworden. Ook is er onvoldoende gezag op het spoor, zei ChristenUnie-senator Roel Kuiper zaterdag bij TROS Kamerbreed.

Kuiper was voorzitter van een commissie uit de Eerste Kamer die de gevolgen van de privatisering en verzelfstandiging van staatsbedrijven onderzocht. In het geval van de NS is volgens hem veel kennis verloren gegaan toen het beheer over het spoor werd ondergebracht bij ProRail, een 'weeffout'. De splitsing wreekt zich volgens hem nu bij de Fyra. "Vroeger waren ingenieurs bij de NS heel belangrijk."

Het Eerste Kamerlid is voorstander van een geïntegreerd model, zoals dat in Duitsland bestaat in de vorm van een holding. "Daar staat iemand bovenaan die knopen kan doorhakken, zonder dat je eerst in onderhandeling moet met de spoorbeheerder. In een geïntegreerd bedrijf kun je samenhangende besluiten nemen." Daar zou staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) goed naar moeten kijken.

Het kabinet heeft nog geen officiële reactie gegeven op de bevindingen van de parlementaire onderzoekscommissie, die eind oktober werden gepresenteerd.

De Fyra-treinen tussen Amsterdam en Brussel rijden sinds eind vorige week niet meer. De nieuwe hogesnelheidstreinen, die toch al geplaagd werden door technische problemen, bleken niet bestand tegen het winterweer. Daarop verboden de Belgische autoriteiten de trein helemaal.

De Italiaanse fabrikant Ansaldobreda is positief over een oplossing voor de problemen met de treinen. De NS en het Belgische spoorwegbedrijf NMBS zijn sceptisch.


'Verzelfstandiging speelt NS parten bij Fyra' (Foto: Novum)