InXile en Double Fine doen goede zaken via Kickstarter

Geld ophalen bij de gebruikers zelf via de website Kickstarter lijkt het perfecte medium te zijn voor kleinere gameontwikkelaars. Nadat eerder Double Fine Productions ruimschoots hun beoogde doel behaalde, lijkt nu ook InXile Entertainment die richting op te gaan.

InXile Entertainment, de gamestudio van Brian Fargo, startte gisteren een Kickstarterproject voor het spel Wasteland 2. De studio hoopt uiteindelijk 900.000 dollar op te halen om de ontwikkeling van Wasteland 2 te kunnen laten plaatsvinden. Op het moment van schrijven, één dag na de start, staat de teller echter al op 536.993 dollar. Met nog 34 dagen te gaan om het project te steunen lijkt InXile haar doel ruimschoots te gaan halen.

Brian Fargo zelf reageerde direct op de eerste tussenstand. "Wow, jullie zijn fantastisch! De fans werken echt hard met hun donaties en het anderen vertellen over het Kickstarterproject. Ik ben in ruim tien jaar niet zo enthousiast geweest. Het is een droom van mij om al mijn aandacht te kunnen richten op het maken van een fantastische ervaring, zonder afleiding van buitenaf. We zullen jullie niet teleurstellen."

Dinsdag was ook de laatste dag van het Kickstarterproject van Tim Schafers gamestudio Double Fine. Waar zij zichzelf een einddoel hadden gesteld van 400.000 dollar, is bij afsluiten van het project uiteindelijk 3.336.371 dollar opgehaald voor de ontwikkeling. Schafer heeft eerder al aangegeven om het spel meer features te geven dan gepland door de hoge Kickstarteropbrengsten. Zo zal het spel in ieder geval voice-acting gaan krijgen en in meerdere talen uitkomen.