Youtube biedt filmers perspectief op Venetië

Youtube lanceert een eigen filmfestival. Gebruikers kunnen een eigen filmpje van maximaal 15 minuten insturen. Uiteindelijk kiest het publiek tien inzendingen die in augustus naar het filmfestival in Venetië mogen. De winnaar krijgt een geldprijs van een half miljoen dollar. Dat laat de videosite donderdag weten.

Het filmfestival is geïnspireerd op de vorig jaar verschenen documentaire Life in a Day. Hierin toonden filmmakers van over de hele wereld hoe leven op 24 juli 2010 eruit zag.

Een eerste selectie van vijftig filmpjes wordt gemaakt door de broers Ridley en Tony Scott, de twee coproducenten van Life in a Day. De vijftig filmpjes worden op een speciale pagina op Youtube gezet, waarna het publiek kan stemmen om de tien finalisten te selecteren.

Tijdens het filmfestival in Venetië, dat dit jaar van 29 augustus tot en met 8 september plaatsvindt, kiest een jury, onder voorzitterschap van Ridley Scott de uiteindelijke winnaar.

Iedereen van 18 jaar en ouder mag meedoen aan de competitie. Filmpjes kunnen vanaf 2 februari worden ingestuurd.


Youtube biedt filmers perspectief op Venetië (Foto: Novum)