Eeckelaert: "Problemen HRT door verhuizing"

Volgens de technisch directeur van HRT, Jackie Eeckelaert, zal het seizoen 2012 voor zijn renstal een lastig jaar gaan worden. De Spaanse renstal verplaatste deze winter haar technische activiteiten van Duitsland naar Valencia, waardoor het team daar weer vanaf nul moet beginnen.

Tot eind vorig jaar werd de uitvalsbasis van voormalig teambaas Colin Kolles in het Duitse Greding gebruikt, maar hij is nu vervangen door Luis Pérez-Sala die aangesteld is door de nieuwe teameigenaar Thesan Capital. Nu is op een industrieterrein in Valencia een nieuw hoofdkwartier betrokken, maar dit gaat niet zonder gevolgen zijn.

"Een gevolg van de verhuizing is dat zo'n negentig procent van het in Duitsland werkzame personeel daar ook blijft en niet meekomt naar Spanje. Dit is spijtig, want hoewel onze oude bolide niet bijster goed was, begon het team wel goed op elkaar ingespeeld te raken en samen te werken. Hierdoor is het dus een beetje alsof we als team weer helemaal opnieuw moeten beginnen," zei Eeckelaert tegen La Libre.

De auto voor 2012 is in ieder geval nog in Duitsland gemaakt. "We hebben een compleet eigen auto geconstrueerd in onze fabriek in Duitsland, en deze zal worden aangedreven door een Cosworth-krachtbron. Met de nieuwe auto hopen we onze strijd met Marussia te kunnen vervolgen. Op meer kunnen we momenteel niet hopen, want we zijn pas in september met de nieuwe auto begonnen. Dat is later dan de andere teams van start zijn gegaan met hun bolide, dus we moeten realistisch blijven en mogen niet gaan dromen."

Voor 2012 heeft HRT in ieder geval Pedro de la Rosa vastgelegd. "We zoeken een jongere coureur met potentie. Het is niet in het belang van het team om een pensioengerechtigde rijder aan te nemen, terwijl het ook niet zo is dat we per se een tweede Spaanse coureur moeten vastleggen," zei Eeckelaert die uitsloot dat Vitantonio Liuzzi terug zou keren, omdat de Italiaan zijn kans niet gegrepen heeft.