FIA zet rem op gebruik motormanagement door teams

Autosportfederatie FIA wil in de Formule 1 een rem zetten op het gebruik van uitlaatgassen om meer neerwaartse druk te creeëren. De F1-teams gebruiken momenteel aangepaste motoren om zo ook op langzame gedeelten van de baan uitlaatgassen te laten stromen over aerodynamische delen, maar vanaf 2012 mag dit niet meer.

Mercedes Grand Prix-teambaas Ross Brawn vreesde eerder deze week dat de maatregelen, zoals een hoge uitlaat op het bodywork nog voor de achtervleugel, niet genoeg waren en dat renstallen manieren zouden vinden om deze hete lucht alsnog te gebruken om neerwaartse druk te genereren. Door via de standaard Engine Control Unit een rem te zetten op het doorgaan van de verbranding als er geen gas wordt gegeven wordt gepoogd om dit grijze gebied in de regelgeving af te dekken.

Dit seizoen wordt er door de teams volop gebruik gemaakt van een aangepast motormanagementsysteem. Hierdoor kunnen onder alle omstandigheden de uitlaatgassen volop door de diffuser stromen en zo de neerwaartse druk zowel verhoogd als meer gelijkmatig gehouden worden.