ESRB legt uit hoe ze games raten zonder ze te spelen

ESRB-werknemer Eliot Mizrachi heeft uitgelegd hoe ze ESRB-rating toekennen aan games. Dacht je dat werken bij deze organisatie een droombaan was dan vergis je je want de games worden haast niet gespeeld.

Dit omdat er natuurlijk veel te veel games op de markt komen om deze allemaal van voor tot achter door te spelen, waarbij nog lang niet zeker is dat men elk stukje content ook daadwerkelijk heeft gezien. Het kan ook zijn dat de game nog helemaal niet klaar terwijl de rating al wel bepaald dient te worden: “When games are submitted to ESRB for rating they may not have been finalized or fully tested yet. As a consequence, these games may still be buggy, making it difficult, if not impossible, for a rater to play the game from start to finish.”

Uitgevers dienen een contract te tekenen waarbij ze waarborgen dat ze de content aan de ESRB laten zien die mogelijk invloed heeft op de rating. Het is aan de ESRB wat deze content dan wel allemaal in zou kunnen houden. Vindt de ESRB dat de game content bevat die zij eigenlijk hadden moeten weten, content waardoor ze een andere rating hadden gegeven, dan hebben ze aantal gereedschappen tot hun beschikking: “If a rating does have to be changed because previously undisclosed content is discovered, we can not only fine a company up to $1 million, but more significantly require re-labeling of a product that’s already manufactured and shipped, or even recalling it — either of which can be extremely costly and is a significant disincentive for a publisher to not fully disclose their content.”

Vaak zul je dus zien dat uitgevers een overmaat aan content naar de ESRB zullen sturen om maar zo zeker mogelijk van hun zaak te zijn. Je kunt het ze moeilijk kwalijk nemen! Werk je bij de ESRB dan zul je dus alleen geweld en seks onder ogen krijgen. Iets voor jou?