Super Street Fighter IV 3D makkelijker dan voorgangers

Super Street Fighter IV 3D komt uit op de Nintendo 3DS en velen zullen zich afvragen hoe dat moet gaan spelen in combinatie met het touch-screen van de handheld. Yoshinori Ono, producer van het spel, legt uit dat ze het scherm vooral gaan gebruiken om het spel toegankelijker te maken voor nieuwkomers.

Op het scherm staan vier vlakken met daarin de speciale bewegingen die de speler kan maken. Je hebt dus sneltoetsen om een aanval uit te voeren. Zangief-spelers zullen blij zijn met de twee cirkels die je normaal moet maken om zijn Ultra uit te voeren: nu kan het uitgevoerd worden door met de stylus het desbetreffende vlak aan te raken.

Yoshinori Ono zegt ook dat er verschillende spelmogelijkheden komen om nieuwkomers over te halen. Een ervan is wel apart voor een vechtspel: terwijl je zelf de handheld dicht hebt geklapt, vecht het spel online door met zogenaamde statues, dus beeldjes van de vechters. Je hoeft zelf dus niets te doen. Deze Street Pass-mode moet de speler overtuigen dat online spelen niet eng is. Je verzamelt ervaringspunten, zodat je je beeldje steeds sterker kan maken. Je verdient ook nieuwe statues, die je ook weer sterker kan maken. Een beetje RPG-achtige trekjes in een vechtspel dus.

Daarnaast legt hij het nut van de 3D-camerastand. Deze is er vooral om te zorgen dat de spelers met Zangief en T.Hawk goed kunnen zien wat de afstand tussen de speler en tegenstander is. Dit is in de 'normale' 2D-modus wat lastiger, want dan grijp je er vaker naast.

Het ziet er naar uit dat Capcom bezig is niet zo maar een poort naar de 3DS te maken, maar veel features toevoegt om de nieuwe online-mogelijkheden en natuurlijk de 3D-effecten van het apparaat goed te gebruiken. Capcom mikt op een release tegelijk met de release van de 3DS, en anders zo snel mogelijk.