Halo: Reach blijkt belangrijk voor Microsoft

Het schietspel Halo: Reach voor de Xbox 360 heeft sinds de lancering in september voor omgerekend 252,6 miljoen euro omzet gezorgd. Hiermee heeft het spel een aanzienlijke bijdrage in de winst die Microsoft in het afgelopen kwartaal boekte. Onder andere dankzij het schietspel en de verkoop van de Xbox 360 boekte de gamedivisie van het software-imperium 275,7 miljoen euro winst.

Het commerciële succes van Halo: Reach komt niet uit de lucht vallen. De eerste Halo was in 2001 de drijvende veer achter de verkoop van de eerste Xbox-spelcomputer, terwijl Halo 2 in november 2004 een grote impuls was voor het online Live-netwerk van Microsoft. Halo 2 was twee jaar lang elke week het meest gespeelde spel op het online netwerk. Met Halo 3 werden in september 2007 verkooprecords verbroken. Binnen een week zorgde het spel voor 216 miljoen euro omzet.

Halo: Reach is het laatste spel binnen de Halo-serie dat gemaakt is door Bungie Studios. De Amerikaanse gamestudio heeft een nieuwe deal gesloten met Activision Blizzard. Bungie is de komende tien jaar verbonden aan de uitgever van onder andere World of Warcraft, Guitar Hero en Call of Duty. Microsoft behoudt wel de rechten op de Halo-serie. De interne gamestudio 343 Industries werkt aan nieuwe Halo-producten.

Submitter:  Bron: Novum