Voorbeschouwing Grand Prix van België

Komend weekend staat er op het circuit Spa-Francorchamps weer de Grand Prix van België op het programma. De race in de Ardennen is bij vele rijders en fans geliefd, omdat de baan snel is en er altijd onverwachte dingen gebeuren. Vaak is het weer spelbreker, iets wat voor veel actie zorgt. Zal Ferrari dit weekend haar opmars voortzetten of is het toch Red Bull dat bovenaan staat. En wat kan McLaren dat de in de laatste races achterop is geraakt? Kan Force India de stunt van vorig jaar herhalen en wat kunnen de nieuwe renstallen? We weten het zondagmiddag.

Spa-Francorchamps is een van de oudste circuits op de Formule 1-kalender. Een groot deel van de baan lag vroeger op een doorgaande weg, maar sinds enkele jaren is deze verplaatst. Hierdoor kan er bijna het hele jaar van het circuit gebruik gemaakt worden. De laatste jaren is er de baan behoorlijk aangepakt. Zo is er een nieuwe asfaltlaag gekomen en is de bus-stop-chicane tezamen met de pitingang veranderd.


Bron: FIA.com

Lengte: 7.004 km
Aantal ronden: 44
Totale lengte: 308.052 km
ronderecord: 1:45.108 (K. Räikkönen - McLaren MP4-19B, 2004)

Coureurs

Pos. Rijder Team Punten
1 Mark Webber Red Bull Racing 161
2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 157
3 Sebastian Vettel Red Bull Racing 151
4 Jenson Button McLaren-Mercedes 147
5 Fernando Alonso Ferrari 141
6 Felipe Massa Ferrari 97
7 Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 94
8 Robert Kubica Renault 89
9 Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 38
10 Adrian Sutil Force India F1 35
11 Rubens Barrichello Williams 30
12 Vitaly Petrov Renault 17
13 Kamui Kobayashi Sauber 17
14 Vitantonio Liuzzi Force India F1 12
15 Nico Hulkenberg Williams 10
16 Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 7
17 Pedro de la Rosa Sauber 6
18 Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso 3
19 Heikki Kovalainen Lotus F1 0
20 Karun Chandhok HRT F1 Team 0
21 Lucas Di Grassi Virgin Racing 0
22 Jarno Trulli Lotus F1 0
23 Bruno Senna HRT F1 Team 0
24 Timo Glock Virgin Racing 0
25 Sakon Yamamoto HRT F1 Team 0


Constructeurs

Pos. Team Punten
1 Red Bull Racing 312
2 McLaren-Mercedes 304
3 Ferrari 238
4 Mercedes Grand Prix 132
5 Renault 106
6 Force India F1 47
7 Williams 40
8 Sauber 23
9 Scuderia Toro Rosso 10
10 Lotus F1 0
11 HRT F1 Team 0
12 Virgin Racing 0


De Grand Prix van België is vaak gehouden op het circuit Spa-Francorchamps, maar tussendoor werd er ook enkele malen op Nivelles gereden voordat de rijders tussen 1973 en 1984 veelvuldig Zolder aandeden. Dat circuit werd uiteindelijk te gevaarlijk bevonden, waardoor het circuit terugkeerde op Spa dat vele aanpassingen had ondergaan om veilig te worden.

De coureur die de race het vaakst won is Michael Schumacher. De Duitser zegevierde in 1992 in België in de Benneton-Ford voor het eerst in zijn Formule 1-loopbaan en wist in de jaren er na nog vijfmaal te winnen. De Duitser had dit vaker kunnen doen, maar in 1998 crashte hij op een natte baan in leidende positie tegen de bolide van David Coulthard, waardoor de Ferrari-rijder zijn bolide met schade in de pits moest parkeren. Hij was witheet en haalde verhaal bij de Schot die jaren later toegaf dat hij fout zat door op de racelijn te blijven rijden terwijl hij wist dat de leider in de race er aan kwam.

De race in 1998 was in meer opzichten opmerkelijk, omdat er vlak de start vijftien van de 22 gestarte coureurs elkaar raakten en zo de hele baan blokkeerden. De race moest herstart worden, waardoor vier rijders omdat er geen reserveauto's meer beschikbaar waren niet meer van start konden gaan. Damon Hill was uiteindelijk de winnaar van de race.

De race in 2000 werd in de geschiedenisboeken opgenomen dankzij een fraaie inhaalactie van Mika Häkkinen op Schumacher. De Fin passeerde achterblijver Ricardo Zonta rechts, terwijl de Duitser dit links deed. Hierdoor kwam de McLaren-rijder voor de Ferrari van Schumacher en kon Häkkinen de race winnen.

Een jaar later was er de heftige crash van Luciano Burti. De Prostrijder maakte contact met het achterwiel van de Jaguar van Eddie Irvine en verloor een voorvleugel. De Braziliaan ging bij Blanchimont zo hard de bandenstapels in dat hij de rest van het seizoen niet meer aan racen toekwam. De race werd uiteindelijk gewonnen door Schumacher.

De race in 2008 stond bol van de controverse. Het begin van de race was voor Kimi Räikkönen die een gat van drie seconden met Lewis Hamilton creëerde. De Fin wist dit gat te vergroten, maar toen het na veertig ronden begon te miezeren wist de McLaren-rijder het gat te dichten. Beide kemphanen vochten vervolgens op een steeds natter wordende baan een verbeten strijd uit waarbij ze elkaar meermalen inhaalden.

Hamilton ging in de chicane voor start/finish wijd en kwam door het afsnijden als eerste de bocht uit. De Brit gaf de plaats terug aan Räikkönen, maar passeerde de Ferrari-rijder weer in La Source. In een poging om terug te komen ging Räikkönen in de fout en parkeerde zijn bolide in de muur. Hamilton werd voor het niet goed teruggeven van de eerste plaats aan Räikkönen bestarft met 25 seconden straftijd, waardoor Felipe Massa won, voor Nick Heidfeld die door regenbanden te halen vele coureurs in wist te halen. Hamilton werd uiteindelijk als derde geklasseerd.

In 2009 was de verrassing groot dat Giancarlo Fisichella met de Force India naar de eerste poleposition voor het team ooit reed. Jarno Trulli pakte verrassend de tweede tijd, voor Nick Heidfeld. Fisichella bleef na de start leiden, terwijl Rubens Barrichello een slechte start kende en vrijwel achteraan aan moest sluiten.

Kampioenschapsleider Jenson Button kwam niet voorbij Les Combes, omdat Romain Grosjean de Brawn GP-coureur van achteren torpedeerde. Lewis Hamilton hield in, maar werd op zijn beurt door Jaime Alguersuari aangetikt, zodat vier rijders uit konden stappen. Dit veroorzaakte een safetycarsituatie, waarvan Kimi Räikkönen optimaal profiteerde. De Fin schoof door naar plaats twee toen Trulli pitte en wist na de herstart Fisichella in te halen door Eau Rouge en Raidillon sneller dan de Italiaan te nemen en via KERS de Force India te passeren op het Kemmel rechte stuk.

Fisichella bleef Räikkönen gedurende de race goed volgen, maar kon nimmer een aanval plaatsen, te meer omdat de pit stop-strategieën van de rijders gelijk liepen. Ferrari vertelde haar coureur dat hij zijn best moest blijven doen, omdat Fisichella achter hem sneller was. Achter dit duo kwam Sebastian Vettel uiteindelijk als derde over de streep. Barrichello wist na zijn slechte start met een rokende bolide toch nog zevende worden. Na de finish vatte de Brawn GP zelfs vlam, maar de brand was snel geblust.

Vrijdag 27 augustus 2010
10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 28 augustus 2010
11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie

Zondag 29 augustus 2010
14:00 2010 Formula 1 Belgian Grand Prix

Nederlandse tijden

Datum Tijd Programma
Za 28 augustus 13.55-15.15 uur RTL GP: Formule 1 - België - Kwalificatie
Zo 29 augustus 13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - België - Pre-show
Zo 29 augustus 13.55-16.00 uur RTL GP: Formule 1 - België - Race
Zo 29 augustus 18.00-18.30 uur RTL GP: Formule 1 - België - Samenvatting

Datum Tijd Programma
Za 28 augustus 13.10-15.15 uur BBC1: Formule 1 - België - Kwalificatie
Zo 29 augustus 13.10-16.00 uur BBC1: Formule 1 - België - Race
Zo 29 augustus 20.00-20.45 uur BBC3: Formule 1 - België - Samenvatting
Nederlandse tijden


Dag Minimum Maximum Neerslagkans Weerbeeld
Vrijdag 12 °C 17 °C 80 % buiig
Zaterdag 11 °C 17 °C 10 % bewolkt
Zondag 9 °C 16 °C 60 % buien
Bron: The Weather Channel