Anti-C1000 radiospotjes toegestaan

Wakker Dier mag doorgaan met radiospotjes die zijn gericht tegen supermarktketen C1000. De Reclame Code Commissie heeft een klacht tegen één van de spotjes afgewezen, zo heeft Wakker Dier woensdag bekendgemaakt.

De spotjes richten zich op de zogenoemde kiloknallers van de supermarktketen. Boeren krijgen volgens de stichting te weinig geld voor hun vlees om goed voor hun dieren te kunnen zorgen.

De klacht was specifiek ingediend tegen het radiospotje waarin Wakker Dier zegt dat door de onfatsoenlijk lage vleesprijzen van C1000 de varkens en kippen 'geen stro, geen daglicht en geen ruimte' krijgen en dat het vlees komt van kippen en varkens 'die onfatsoenlijk slecht zijn behandeld'. Door wie de klacht is ingediend, is overigens niet bekendgemaakt.

De Reclame Code Commissie stelt dat het Wakker Dier vrijstaat haar mening over de vleesprijzen bij een bij naam genoemde supermarkt te verkondigen. De wijze waarop Wakker Dier dat in deze reclame doet, is volgens de commissie niet in strijd met de code-afspraken.

Dinsdag werd bekend dat C1000 een plan om volgende week te stunten met lage vleesprijzen heeft geschrapt vanwege de campagne van Wakker Dier tegen de kiloknallers. Eerder voerde Wakker Dier campagne tegen blank kalfsvlees waarvoor ze een Marokkaanse man gebruikten.