Glock: "Update zal gelijk CFD moeten bewijzen"

Timo Glock is er van overtuigd dat Computational Fluid Dynamics de toekomst heeft in de Formule 1. Het systeem wordt al door alle teams gebruikt, alleen worden de vindingen daarna in de windtunnel getest. Virgin Racing doet dit niet en het gelijk van de renstal kan volgens de Duitser alleen bewezen worden wanneer de eerste grote aerodynamische update op de VR-01 gezet wordt.

"Vooralsnog hebben we er geen problemen mee," zei Glock over het gebruik van CFD tegen Autosport. "We hebben enkele kleine aerodynamische updates en die werkten meteen, dus dat is positief. Ik denk dat op het moment dat de grote updates komen het interessant zal worden. Het alleen met CFD werken is gewoon wat sneller dan ook de windtunnel gebruiken. Het maken van het model voor en het testen in de windtunnel kost veel tijd. Dat gaat veel sneller met CFD, maar we moeten mensen nog laten zien dat het werkt."

Glock is onder de indruk van de technieken die Virgin Racing gebruikt. "Toen ik in de fabriek kwam en een andere manier van het ontwerpen van een Formule 1-auto zag was het erg interessant voor mij. Toen ik op het Stowe-circuit op Silverstone voor de eerste keer in de nieuwe auto stapte was het een apart gevoel. Je weet dat hij niet in de windtunnel heeft gestaan, maar puur met CFD ontworpen is. Als de computers het fout hadden, dan had de bolide bij 200 kilometer per uur op kunnen stijgen, maar dat gebeurde niet. Het gevoel was goed, dus dat bewijst dat CFD echt werkt."