Waar gaat het geld van een game eigenlijk heen?

Ik vraag me vaak af waar in godsnaam al het geld heen gaat wat ik betaal om een game mee naar huis te nemen. 60 euro, de retailer zal wel meer dan helft in zn zak stoppen, het produceren van de game en het verschepen kost nog een euro en de rest gaat naar de uitgever! Dit blijkt niet zo te zijn, aldus OnLive directeur Steve Perlman in een presentatie. Hij liet daarin een slide zien waar hoeveel geld heengaat als een game van $60 in een winkel wordt verkocht.

Chart

Om het ook maar even in tekst uit te drukken, van de betaalde $60 is

  • $15 marge van de winkel
  • $7 de kosten van het retourneren en afhandelen van onverkochte exemplaren
  • $4 voor het distribueren en produceren van de game
  • $7 voor de platformhouder, dus royalties voor Sony, Nintendo of Microsoft
  • $27 voor de uitgever, waarvan vervolgens nog marketing, ontwikkeling en andere uitgaven

 

Let wel dat deze kosten gemiddeld zijn, een game kan bijvoorbeeld met een kleinere marge verkocht worden, minder groot in worden geslagen waardoor de kosten van het retourneren lager uitvallen of een interessante deal zijn geweest voor de platformhouder.