Wintertest Megastatistieken
Na de tests van vorige week op Bahrein en Barcelona zit voor de meeste teams het wintertestwerk er op. Hoewel we natuurlijk dagelijks bericht hebben over de testuitslagen, weet een beetje kenner dat teams zelden op dezelfde dag hetzelfde testprogramma doen, dus dat de tijden moeilijk met elkaar te vergelijken zijn. |
Wat hebben we gedaan?
Wij van FOK! hebben voor de vier circuits waar vrijwel alle teams geweest zijn in de loop van de winter, Valencia, Jerez, Barcelona en Sakhir, per coureur de snelste tijd opgezocht. Hiermee kunnen we per circuit een klassement maken met de beste tijden van deze winter. Omdat we alleen naar de snelste tijden hebben gekeken zegt dit alleen iets over de pure snelheid van de rijders en bolides op de verschillende circuits. De tijden zeggen weinig over race pace, de snelheid over langere afstanden.
Waar je ook rekening mee moet houden, is dat de tijden op verschillende dagen neergezet kunnen zijn, en dat de omstandigheden van de ene dag natuurlijk niet gelijk hoeven te zijn aan die van de andere dag. Wat heeft dat voor gevolgen? Stel dat coureur X op dag 1 zijn kwalificatietests doet, coureur Y op dag 2, en dat er op dag 2 minder wind stond. Dan zou coureur Y onterecht sneller kunnen lijken. Het grote voordeel is echter dat je op deze manier niet een coureur die set-up werk aan het doen is vergelijkt met een coureur die betrouwbaarheid aan het testen is. Alleen de rondes waarin coureurs het onderste uit de kan halen worden met elkaar vergeleken.
Goed, genoeg uitgelegd, we willen resultaten zien!
Valencia
Pos | Rijder | Team | Tijd | Ronden |
1 | Hamilton | McLaren | 1:11.119 | 214 |
2 | R.Schumacher | Toyota | 1:11.297 | 91 |
3 | Wurz | Williams | 1:11.600 | 139 |
4 | Fisichella | Renault | 1:11.621 | 288 |
5 | Kovalainen | Renault | 1:11.643 | 249 |
6 | Alonso | McLaren | 1:11.698 | 464 |
7 | Raikkonen | Ferrari | 1:11.855 | 274 |
8 | Rosberg | Williams | 1:11.893 | 187 |
9 | Heidfeld | BMW | 1:11.989 | 248 |
10 | Kubica | BMW | 1:12.242 | 281 |
11 | de la Rosa | McLaren | 1:12.361 | 220 |
12 | Massa | Ferrari | 1:12.418 | 176 |
13 | Sutil | Spyker | 1:12.492 | 185 |
14 | Vettel | BMW | 1:12.675 | 236 |
15 | Webber | Red Bull | 1:12.776 | 73 |
16 | Nakajima | Williams | 1:12.950 | 362 |
17 | Button | Honda | 1:12.976 | 166 |
18 | Albers | Spyker | 1:13.092 | 148 |
19 | Davidson | Aguri | 1:13.143 | 133 |
20 | Trulli | Toyota | 1:13.297 | 96 |
21 | Coulthard | Red Bull | 1:13.450 | 85 |
22 | Piquet | Renault | 1:13.549 | 27 |
23 | Montagny | Toyota | 1:13.672 | 33 |
24 | Barrichello | Honda | 1:13.690 | 101 |
25 | van der Garde | Spyker | 1:13.700 | 86 |
26 | Rossiter | Honda | 1:13.728 | 68 |
27 | Karthikeyan | Williams | 1:14.166 | 59 |
28 | Fauzy | Spyker | 1:14.499 | 75 |
29 | Sato | Aguri | 1:14.812 | 63 |
30 | Valles | Spyker | 1:15.637 | 42 |
31 | Badoer | Ferrari | 1:16.334 | 35 |
De vier ronden die van der Garde voor Aguri heeft gereden zijn niet meegenomen. Opvallend zijn hier onder andere de tweede seizoenstijd voor Schumacher, de goede prestaties van de Williams rijders, en Sutil, die zich rechtstreeks onder de top plaatst. Alonso reed om te wennen aan de McLaren ruim honderd ronden meer dan Nakajima, en bijna tweehonderd ronden meer dan de meest productieve man daarachter.
Jerez
Pos | Rijder | Team | Tijd | Ronden |
1 | Kovalainen | Renault | 1:19.185 | 207 |
2 | Davidson | Aguri | 1:19.628 | 258 |
3 | Massa | Ferrari | 1:19.746 | 90 |
4 | Fisichella | Renault | 1:19.766 | 276 |
5 | Hamilton | McLaren | 1:19.821 | 220 |
6 | Kubica | BMW | 1:19.839 | 142 |
7 | de la Rosa | McLaren | 1:20.001 | 179 |
8 | Wurz | Williams | 1:20.036 | 219 |
9 | Alonso | McLaren | 1:20.046 | 110 |
10 | Rosberg | Williams | 1:20.059 | 250 |
11 | Raikkonen | Ferrari | 1:20.068 | 221 |
12 | Piquet | Renault | 1:20.070 | 193 |
13 | R.Schumacher | Toyota | 1:20.254 | 114 |
14 | Button | Honda | 1:20.371 | 199 |
15 | Nakajima | Williams | 1:20.393 | 225 |
16 | Montagny | Toyota | 1:20.409 | 121 |
17 | Webber | Red Bull | 1:20.629 | 131 |
18 | Badoer | Ferrari | 1:20.666 | 62 |
19 | Sato | Aguri | 1:20.688 | 115 |
20 | Coulthard | Red Bull | 1:20.702 | 183 |
21 | Heidfeld | BMW | 1:20.710 | 115 |
22 | Vettel | BMW | 1:20.715 | 51 |
23 | Zonta | Renault | 1:20.767 | 153 |
24 | Trulli | Toyota | 1:20.898 | 169 |
25 | Klien | Honda | 1:22.083 | 35 |
26 | Andretti | Honda | 1:22.151 | 136 |
Aangezien Glock en Barrichello geen tijden hebben neergezet op een droge baan, zijn hun tijden niet meegenomen. De tweede tijd van Davidson in de hybride Aguri is zachtst gezegd wel opvallend te noemen. Verder zien we weer de Williams van Wurz en Rosberg tussen de topteams staan. En Trulli blijft ook op Jerez waanzinnig achter bij Schumachers tijd.
Barcelona
Pos | Rijder | Team | Tijd | Ronden |
1 | Massa | Ferrari | 1:21.181 | 228 |
2 | Rosberg | Williams | 1:21.231 | 381 |
3 | Wurz | Williams | 1:21.328 | 402 |
4 | Raikkonen | Ferrari | 1:21.719 | 224 |
5 | Kovalainen | Renault | 1:21.819 | 210 |
6 | Coulthard | Red Bull | 1:21.855 | 242 |
7 | Alonso | McLaren | 1:21.901 | 233 |
8 | Heidfeld | BMW | 1:21.958 | 188 |
9 | Fisichella | Renault | 1:21.997 | 298 |
10 | Hamilton | McLaren | 1:22.078 | 243 |
11 | Kubica | BMW | 1:22.100 | 116 |
12 | Trulli | Toyota | 1:22.227 | 170 |
13 | Montagny | Toyota | 1:22.446 | 267 |
14 | Nakajima | Williams | 1:22.509 | 79 |
15 | de la Rosa | McLaren | 1:22.634 | 76 |
16 | Barrichello | Honda | 1:22.669 | 148 |
17 | Sutil | Spyker | 1:22.755 | 309 |
18 | Button | Honda | 1:22.816 | 182 |
19 | Webber | Red Bull | 1:22.834 | 227 |
20 | Albers | Spyker | 1:23.069 | 448 |
21 | Vettel | BMW | 1:23.569 | 56 |
22 | Glock | BMW | 1:23.653 | 61 |
23 | R.Schumacher | Toyota | 1:23.789 | 82 |
24 | Davidson | Aguri | 1:23.969 | 163 |
25 | Klien | Honda | 1:24.227 | 51 |
26 | Fauzy | Spyker | 1:24.358 | 86 |
27 | Sato | Aguri | 1:24.568 | 123 |
28 | Liuzzi | Toro Rosso | 1:26.822 | 30 |
Barcelona heeft de reputatie het ideale circuit te zijn om de balans van een auto te testen. Het is dan ook wel opvallend, maar nauwelijks verrassend om Newey's Red Bull daar op de zesde plaats te zien, tussen de top teams. Wat voor problemen het team verder ook heeft, dit wekt vertrouwen. Wat eerder achterdocht dan vertrouwen wekt, zijn de tweede en derde tijd van de Williams. Is dit een vertekend beeld omdat Williams weken later dan de andere teams op Barcelona testte? Komt het door het grote aantal gereden rondes? Of gaat Williams toch de verrassing van het seizoen worden?
Sakhir
Pos | Rijder | Team | Tijd | Ronden |
1 | Massa | Ferrari | 1:29.989 | 453 |
2 | Kovalainen | Renault | 1:30.384 | 376 |
3 | Heidfeld | BMW | 1:30.469 | 373 |
4 | Fisichella | Renault | 1:30.498 | 255 |
5 | Raikkonen | Ferrari | 1:30.534 | 480 |
6 | Alonso | McLaren | 1:30.564 | 346 |
7 | Barrichello | Honda | 1:31.067 | 472 |
8 | Hamilton | McLaren | 1:31.094 | 333 |
9 | de la Rosa | McLaren | 1:31.354 | 189 |
10 | Speed | Toro Rosso | 1:31.500 | 228 |
11 | Coulthard | Red Bull | 1:31.589 | 333 |
12 | Webber | Red Bull | 1:31.742 | 384 |
13 | Kubica | BMW | 1:31.751 | 421 |
14 | R.Schumacher | Toyota | 1:31.791 | 287 |
15 | Button | Honda | 1:31.807 | 438 |
16 | Montagny | Toyota | 1:32.264 | 266 |
17 | Piquet | Renault | 1:32.334 | 276 |
18 | Liuzzi | Toro Rosso | 1:32.359 | 96 |
19 | Davidson | Aguri | 1:32.553 | 310 |
20 | Vettel | BMW | 1:32.652 | 138 |
21 | Trulli | Toyota | 1:32.787 | 324 |
22 | Sato | Aguri | 1:32.837 | 228 |
23 | Klien | Honda | 1:33.378 | 90 |
Op Sakhir zien we naast een wederom tegenvallende Trulli voor het eerst Scott Speed opduiken, en niet onverdienstelijk. Hij zet zijn RB3 kloon met Ferrari motor voor de met Renault motor uitgeruste bolides van Coulthard en Webber neer. Ook zien we voor het eerst een Honda in de top tien.
Totaal klassement
Als we de tijden per circuit bekijken, zien we dat sommige rijders en teams het op het ene circuit beter doen dan op het andere. Dat zal voor een deel natuurlijk liggen aan de verschillende sterke en zwakke punten van een auto. Of misschien heeft een team op het ene circuit vooral met hardere banden gereden dan de concurrent, en zijn ze pas op een ander circuit kwalificatieafstellingen gaan testen. Om nog een stap verder te gaan met vergelijken, hebben we de rondetijden van alle rijders op deze vier circuits geïndexeerd, zodat de gemiddelde rondetijd op ieder circuit precies 100 "seconden" was. Vervolgens hebben we uitgerekend hoeveel seconden een rijder gemiddeld boven of onder deze gemiddelde rondetijd zat, en daar weer een klassement van gemaakt. Voor het gemak laten we alleen de racecoureurs zien.
Pos | Rijder | Team | Verschil |
1 | Wurz | Williams | -1,269 |
2 | Kovalainen | Renault | -1,263 |
3 | Rosberg | Williams | -1,165 |
4 | Massa | Ferrari | -1,125 |
5 | Fisichella | Renault | -1,005 |
6 | Hamilton | McLaren | -0,972 |
7 | Raikkonen | Ferrari | -0,905 |
8 | Alonso | McLaren | -0,903 |
9 | Heidfeld | BMW | -0,605 |
10 | Kubica | BMW | -0,395 |
11 | Sutil | Spyker | -0,219 |
12 | R.Schumacher | Toyota | -0,067 |
13 | Coulthard | Red Bull | 0,169 |
14 | Webber | Red Bull | 0,254 |
15 | Button | Honda | 0,254 |
16 | Barrichello | Honda | 0,336 |
17 | Albers | Spyker | 0,382 |
18 | Speed | Toro Rosso | 0,384 |
19 | Trulli | Toyota | 0,619 |
20 | Davidson | Aguri | 0,634 |
21 | Sato | Aguri | 1,795 |
22 | Liuzzi | Toro Rosso | 3,241 |
Tegen alle verwachtingen in, zien we bovenaan niet de rijders waar we vrijwel de hele winter goede verhalen over gehoord hebben, maar Wurz en Rosberg op de plaasten één en drie. Daarbij moet opgemerkt worden dat zij niet in Bahrein getest hebben, en niet veel tests tegelijk met topteams hebben gehad. Misschien hebben zij geluk gehad met de omstandigheden? Of zullen we in Australië versteld staan van het podium? Ook opvallend is dat Hamilton, Kovalainen en Massa alle drie hun teamgenoten verslagen hebben. Maar de jonge wolven hebben natuurlijk ook meer te bewijzen dan Alonso, Fisichella en Raikkonen.
Voor de teams hebben we eenzelfde soort overzicht gemaakt. In dit overzicht zijn ook de tijden van de testrijders meegenomen om de gemiddelde afwijking van de gemiddelde rondetijd te berekenen. Alleen de langzaamste tijd van Luca Badoer op Valencia (vier en een halve seconde langzamer dan Raikkonen) bleek zo'n ingrijpend effect te hebben op de uitslag van Ferrari (van de eerste naar de vierde plaats), dat deze onder de noemer meetfout uit de scores is verwijderd.
Pos | Team | Verschil |
1 | Ferrari | -0,899 |
2 | McLaren | -0,671 |
3 | Renault | -0,558 |
4 | Williams | -0,540 |
5 | BMW | 0,028 |
6 | Red Bull | 0,250 |
7 | Toyota | 0,395 |
8 | Honda | 1,137 |
9 | Spyker | 1,199 |
10 | Aguri | 1,253 |
11 | Toro Rosso | 3,006 |
Deze lijst bevestigt voor een deel wat analisten al tijdens de wintertests waarnamen. Ferrari lijkt met de snelste wagen het seizoen in te gaan, gevolgd door McLaren en Renault. Williams staat op een waarschijnlijk wat geflatteerde vierde plaats, BMW lijkt best of the rest te worden, de Red Bull is misschien nog niet zo slecht als het er soms naar uit zag, en de Honda rijders zullen reikhalzend uitzien naar de update die voor Maleisië is beloofd.
Rest ons nog een kort overzicht van het aantal testkilometers dat de teams hebben gereden tussen de eerste test in januari en de laatste test vorige week.
Pos | Team | KMs |
1 | Renault | 13.414 |
2 | McLaren | 13.214 |
3 | BMW | 11.180 |
4 | Toyota | 10.168 |
5 | Williams | 10.053 |
6 | Ferrari | 9.591 |
7 | Honda | 8.689 |
8 | Red Bull | 8.548 |
9 | Spyker | 6.047 |
10 | Aguri | 4.993 |
11 | Toro Rosso | 3.617 |