Mosley wil brandstofbesparing doorzetten

Als het aan Max Mosley ligt zullen Formule 1-auto’s worden gelimiteerd in het brandstofverbruik. Op deze manier moeten de kosten die worden gemaakt sterk teruggebracht worden. Een besparing van 100 miljoen per jaar moet, aldus Mosley, mogelijk zijn.
Het besparen van brandstof en het terugbrengen van de kosten die worden gemaakt in de Formule 1 staan hoog op het prioriteitenlijstje van Max Mosley, president van de FIA. ” Het produceren van lichte, duurzame materialen is een grote verdienste van de autosport, waar de auto-industrie uiteindelijk van zal profiteren. Maar waar we naar toe willen is een auto die snel is en maar heel weinig benzine verbruikt.”, zo verklaarde Mosley.

Ook is de Engelsman van plan om ongebruikte energie dat vrijkomt, op te vangen en op een andere manier te hergebruiken: ”Elke keer als een coureur het gas loslaat of remt, komt er energie vrij. In de toekomst moet die energie worden opgeslagen. Dit kan een enorme toename in de efficintie betekenen.”.

Mosley wil met een ‘engine-freeze’ zijn plannen bekostigen. Door het invoeren van een gehomologeerde motor, die een aantal jaren gebruikt moet worden, kunnen teams per jaar 100 miljoen euro besparen, zo berekende Mosley. Ook verwacht hij dat de auto-industrie zal meebetalen. ”Het zou me niet verbazen dat de auto-industrie bijspringt, want deze ontwikkelingen zijn heel interessant voor productieauto’s”, aldus de FIA-president.

Als de plannen van Mosley worden doorgezet dan zal het voor het eerst in de geschiedenis zijn dat Formule 1-moteren worden beperkt op brandstofverbruik. Tot op heden worden motoren beoordeelt op cilinderinhoud. Zover is het echter nog lang niet, pas in het seizoen 2011 zullen de nieuwe reglementen in werking treden. Voorwaarde is dat alle teams dan akkoord moeten zijn met de plannen en dat technische problemen verholpen zijn. Momenteel ligt het voorstel bij de teams om verder uitgewerkt te worden.