Column: Michael gekraakt
Dat we daarna maar twee weken zouden hoeven te wachten op wat waarschijnlijk één van de slechtste races in de carrière van de zevenvoudig wereldkampioen is, had ik niet verwacht. Wat Schumacher liet zien tijdens het weekend van de Grand Prix van China was samen te vatten met eigenlijk maar één woord: gênant.
Het is duidelijk dat Schumi het hele weekend al niet lekker in z’n vel zat. In de eerste vrije training strandde zijn auto voor het eerst sinds een paar jaar tijdens een Grand Prix weekend met een technisch mankement. Blijkbaar is Michael verleerd hoe je met zo’n situatie om moet gaan, want toen hij door de pits terugliep naar de garage van Ferrari reageerde hij zeer geïrriteerd op de journalisten die hem voor de voeten liepen. De sessie was al praktisch afgelopen, dus veel reden voor paniek was er niet. Ik vraag me af wat Schumacher dwars zat. Jetlag? Ruzie met de hond? Jaloers dat Ralf meer aandacht kreeg dan hijzelf?
En dan die fout in de kwalificatie… Sinds de introductie van het kwalificeren over één rondje, heeft Schumacher nog geen fout gemaakt. Waarom ging hij in hemelsnaam zo snel die eerste bocht in? Hoe graag wilde Schumacher de pole hebben, en waarom? Is hij zo geobsedeerd door records dat hij kostte wat kost de allereerste pole ooit in China wilde pakken? Of wil hij zo wanhopig graag eindelijk het record van het meeste aantal poles van Senna afpakken?
Maar ondanks dat Michael achteraan moest starten, zou hij in de race nog veel goed hebben kunnen maken. Shanghai is een circuit waar redelijk goed ingehaald kan worden, en dat Schumacher inhaalraces kan rijden bleek slechts twee weken eerder. Maar ook tijdens de race ging het helemaal mis, te beginnen bij de beslissing om de Ferrari niet aan het eind van de pitlane te laten starten, maar bij de box te laten staan. Daardoor mocht het team brandstof bijtanken zodra de rode lichten uitgingen, maar miste Michael de kans om in de beginfase, als alle wagen nog vlak bij elkaar rijden, veel posities goed te maken. In ronde 3 werden de Minardi’s pas ingehaald, en het duurde tot ronde 6 voor de 17e plek van Glock werd veroverd. Ter vergelijking: Sato, die ook achteraan gestart was, was toen al een aantal rondes met Montoya om de 12e plaats aan het vechten.
Over vechten gesproken – ook dat ging niet altijd even best. Hoe hij met Coulthard omging getuigde wel van de klasse die hij bezit, maar de inhaalpoging op Klien was ronduit zielig. Zielig voor Klien, die vrijwel meteen kon opgeven, maar ook zielig voor de meest succesvolle rijder in de formule 1 ooit. Die liet een actie zien van een dermate lage kwaliteit die je zelfs in toerwagenraces zelden ziet. Montoya zou zich er voor geschaamd hebben, en die heeft toch ook al wat staaltjes duw- en trekwerk laten zien de afgelopen jaren.
Het enige dat nog een beetje hoop bood voor Schumacher, was dat hij met de extra brandstof een aantal rondes langer door zou kunnen rijden. Maar zou dat genoeg zijn geweest om de 15 seconden die hij bij de start onnodig verloor goed te maken? Ik denk het niet. Hoe dan ook, al het voordeel dat hij geboekt had, werd weggegooid in een hele rare spin. Het hele weekend heb ik niemand in die bocht onderuit zien gaan, maar Schumacher presteerde het wel. Gebrek aan downforce omdat hij te dicht achter Alonso zat, beweerde hij zelf. Vreemd dat alle andere rijders die soms nog dichter achter hun voorganger reden er geen moment last van hebben gehad. Die bocht, inclusief banking, is juist speciaal ontworpen om rijders een goede kans op een slipstream te geven het rechte stuk op.
Uiteindelijk kwam hij niet verder dan een 12e plaats, iets meer dan een ronde achter Barrichello, het slechtste resultaat voor Schumacher ooit in een race die hij heeft uitgereden. Zelfs zonder die lekke band, waar hij natuurlijk niet zo veel aan kon doen, zou hij geen punten hebben gehaald, in een auto waarmee hij 12 van de eerste 13 races dit seizoen heeft gewonnen. Er zijn complete seizoenen geweest waarin Schumacher minder fouten maakte dan tijdens dit ene weekend. Ook wel eens leuk om te zien.
Opzouten met die schoenmaker!!!
Lekker provocerend dat wel, maar realistischer is natuurlijk te denken dat Schumi al bezig is met de snufjes van volgende seizoen. Daarnaast hou je Barichello tevreden als 2e rijder als hij ook zijn overwinningen kan pakken. Twee vliegen in 1 klap.
De ferrari is gewoon oppermachtig en ze werken er hard aan om dat ook het volgend seizoen zo te laten zijn.
foto
foto trouwens, en wat schumi zegt over last van alonso, da ken nie, want dan zou ie last van onderstuur moeten hebben en niet van overstuur...
foto
Ferrari heeht idd al aangegeven dat ze nieuwe onderdelen testen in de race sinds MS WK is geworden
geen excuus voor die foutjes, maar toch
Schei toch uit, bemoei je met het raceverslag en niet van een of ander idioot zijn wensen vervullen. foto
Enne... zelfs al gaat Schumacher het parcours tegen de richting in en met een vaartje van 20 km/u rijden dan nog is het de grootste bikkel van alle coureurs die er rondrijden. foto
Als de 7-voudig wereldkampioen eens een paar foutjes maakt cq problemen heeft met de auto wordt gelijk de zeikkar opgengetrokken, wat getuigd van weinig respect voor de coureur en een nog steeds laaghangend Duitser syndroom bij sommigen. Ja, nu hebben jullie "eindelijk" eens de kans gekregen om effe jullie stront kwijt te kunnen tegenover Schumacher, maar de trieste reden is wel dat het maar om 1 slechte race ging. Hahahahahaha foto
Zeik maar lekker, hij heeft toch al de titel binnen met Ferrari en niemand meer die hem dat afpakt. Ze zijn gewoon, zoals Todt en Brawn al aangekondigd hadden, nieuwe onderdelen aan het testen voor volgend seizoen.
Als het barrichello, of wie dan ook eigenlijk, was geweest dan had "die arme jongen" gewoon pech "voor de zoveelste keer".
Ik kan het niet beter verwoorden dan degene boven mij:
De frustratie is duidelijk merkbaar foto
Ach ja, hij is alweer kampioen.
En is duidelijk de beste coureur van het huidige rijdersveld.
Daar kan zo'n slecht weekend niks aan veranderen.
Natuurlijk zijn ze met volgend jaar bezig en natuurlijk is michael schumacher de enige die zich op dit moment deze fouten kan permitteren, dat neemt niet weg, oh geachte schumi-fans, dat het een waardeloze race van hem was. Vind nog dat de columnist aardig is als hij zegt dat Schumi niets aan de lekke band kon doen... Vooral nog een keer tegen Klien aanrijden..
En zoek het verschil tussen een raceverslag en een column eens op, als je van plan bent hier commentaar op te geven... over triest gesproken.
Ben benieuwd of SchuMi en SchuRa nog voor het einde van de race een duitse pils zijn gaan drinken op het volgende jaar...
Het seizoen voor Schumacher is voorbij, en dus is alle kritiek eigenlijk belachelijk en een beetje triest. Het is net als een voetbalwedstrijd waarin nederland met 4 - 0 voorstaat dankzij uitstekend keeperswerk van Van der Sar, en dat het dan 4-1 wordt door een blunder, en dat je dan alleen op die blunder concentreert.
En daar een column over schrijft....
Objectief? Intelligent? Getuigend van Inzicht?
Ik dacht het niet... misschien tijd voor een andere columnist? Iemand die niet zijn eigen frustraties intypt en dat een column noemt, misschien?
Neemt niet weg dat ie er een dramatische race van heeft gemaakt. Maar ja, hoort er ook bij, lijkt ie weer net een echt mens.
Logisch.
Als columnist kijk ik een wedstrijd en schrijf over wat mij opviel, geheel subjectief. En deze race viel het me op hoe ongelooflijk SchuMi aan het kloten was, dat is alles. Sinds die ongelukjes in '94 en '97 is het een vrij foutloze coureur geweest, en dan is het verbazend om zoveel blunders in één race te zien. Maar wel weer eens leuk, voor de verandering. "The bigger they are, the harder they fall," zeggen de Engelsen dan. Klinkt eigenlijk een beetje alsof je je eigen frustraties hebt ingetypt en dat een reactie noemt. Kut he, als je favoriete coureur blundert en er niemand is om de schuld te geven? Maar ik nodig je van harte uit om na volgende race ook een column te schrijven, als die goed is wordt 'ie vast wel geplaatst...
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat er veertien coureurs waren die zonder een spin de finish wisten te bereiken. En ik had het over de indruk die de Chinezen kregen van Schumi na zo'n vertoning waarbij iemand in de zelfde auto de race wint. En als Ferrari een race belangrijk vindt dan doen ze er echt wel alles aan om een 1-2tje te halen hoor, ook als Willi Weber vindt dat het goed is voor Schumi's commerciële belangen als hij tijdens een race op nieuw gebied compleet voor gek moet staan.
Er werd overigens gezegd dat schumacher slecht tegen zijn verlies kan. dat zou zo kunnen zijn, maar daar was deze race geen bewijs van. Ook al valt er niks meer te halen, hij heeft doorgereden en nog even lekker geknokt met Villeneuve ed.
Nee, dan zijn broertje... fotofoto |:
Villeneuve had vroeger ook een grote bek, maar was nu heel bescheiden voor deze race, en terecht. En Ralf moet ook niet zeiken. Normaal gesproken is hij het zelf die andere coureurs van de baan af rost. Hij is ff weggeweest, maar Bahrein en Imola, iemand?
Verder vind ik het niet terecht dat iemand anders columns moet gaan schrijven. Iedere columnist heeft wel eens een slechte column. Maar mijn persoonlijke mening is, over deze column, dat hij teveel over de wedstrijd gaat en alleen maar de slechte punten van Schumi aan het licht komen, terwijl het tot nu toe zijn enige slechte wedstrijd is geweest. Schumacher is samen met Ferrari gewoon de beste, maar hij blijft ook maar een mens.
Ze sturen hem met een 3 stops strategie weg vanuit de pitbox ipv vanaf de grid of het einde van de pitlane, hij spint en hij ramt Klien zonder dat dat nodig was. Als Schumacher/Ferrari fan zijnde vond ik het idd een genante vertoning.
Dus val de columnist niet af omdat hij toevallig je favoriet een keer onder de loep neemt tijdens zijn slechtste race uit z'n carriëre, als het een ander was geweest hadden jullie het allemaal prachtig gevonden...
en ja, schumbagger reed gewoon een waardeloos raceweekend... so be it! iedereen die nu Ared af zit te zeiken lacht straks weer het hardst als een Montoya of Coulthard op de korrel genomen wordt... wat dat betreft is het meerendeel hier weer lekker hypocriet bezig, maar dat is de maatschappij tegenwoordig foto
Farookh Bulsara (Freddie Mercury) 05/09/1946-24/11/1991
Hattrick: SC diepFries (1295088)
Verder De column is triest, niet omdat het schumi afkraakt, maar puur omdat het niet in verhouding is met wat er gebeurd is. Ja schumi reed een ongelooflijke klote race. Ja verdomd veel fouten, zeker voor zijn doen. NEE dat betekent niet dat jullie als een stelletje stuurlui vanaf de wal ook maar iets mogen zeggen. Hij reed hem wel uit, ondanks dat allang bekend was dat er niet 1 punt in zou zitten. Testen is een smoes, maar het getuigd van karakter als je doorrijdt.. Had dan Ralf afgebekt hier. Die stopte en zelfs daarvoor zie ik nog de redenen.
Kijk, als je de column netjes had onderbouwd en had laten blijken dat er nog respect was voor wat misschien zelfs de grootste coureur, gezien de records, ooit zal worden (pas over een jaar of 10 nadat hij gestopt is, mag daar pas een definitieve uitspraak over worden gemaakt, zeker ivm Senna) dan ja was het wel een terechte column geweest.. NU is het niet meer dan een trieste vertoning van een trieste aap van achter zijn pc.. Iemand afkraken die dit jaar al allang heeft bewezen wat hij kan, uhm 4 geplande pit-stops en dan toch winnen los van monza en zijn 8ste versnelling met inhalen, en dat ieder normaal persoon gewoon respect moet hebben voor hem, of je hem nou wel of niet mag.
Als je zo graag iemand anders wil zien winnen zou ik zeggen, richt een fanclub op en stort geld in de kas van williams of toyota of doe gek; minardi, maar hou je onbeschofde mond gewoon dicht en zeker niet over een coureur die er zelf al duidelijk de pest in had dat het gebeurde..
Als je zo graag iemand af wil zeiken, neem dan iemand waar het en terecht van is en wat ook nog onderbouwd is. Schumi afzeiken is wel opvallend als hij niet wint... Zeer triest en erg jammer dat je overigens bij dit soort columns je naam durft te zetten..
Schumi afzeiken kan ik ook zonder dat hij verliest, en zonder die Ferrari's. En het mooie is, het zijn allemaal feiten die ik daarvoor gebruik. Schumi is de SNELSTE coureur, maar slechts een zeer middelmatige racer. En kom niet aan met 'maar op Monza kwam ie van achteraan en finishte 2e, had zelfs kunnen winnen'... Op Monza kan ik dat ook als ik dezelfde wagen had, en evenveel ervaring met het sneller maken van de Ferrari. Hij heeft op Monza niet meer dan 2 echte inhaalacties laten zien (de rest op het rechte stuk voorbij geblazen). Dan is er geen kunst aan. Het probleem met Schumacher is dat je niet met hem kan vechten. Of hij geeft op en gaat de pits in (zag in China ook weer van die kansloze acties om maar te bewijzen dattie wel kan inhalen, en dan snel pitten), of hij knalt tegen je op, of hij blijft achter je hangen tot het rechte stuk en gebruikt de kracht van de Ferrari om je voorbij te steken en te blokken.
Neem dan Montoya. Da's een racer. Niet altijd even clean, maar je kan gewoon aan hem zien wanneer hij er langs wil. Hij zal het dan ook niet laten om het buitenlangs te proberen. Montoya is vaak echter iets TE enthousiast waardoor hij weer achterstand oploopt (of erger, een crash veroorzaakt).
Schumacher is wat dat betreft een dooie lul op de baan. Je ziet niets aan hem, rijdt zijn rondjes, en hoopt dat iedereen netjes aan de kant gaat. Dat lukte ook aardig, tot Villeneuve. Die stak zijn vinger omhoog en liet hem er niet voorbij. Driver 2 Driver? 1-0 voor Villeneuve.
Ik hou regelmatig coureurs achter me ondanks dat ze veel sneller zijn. Simpelweg omdat ik weet hoe ik ze achter me moet houden, en ik weet hoe ik ze weer terug moet inhalen zonder brokken te maken. DAT is een wat een racer maakt, Schumacher is een rijder.
Hij kan wel racen, maar in dat opzicht is hij gewoon niet de beste van het veld. Ik denk dat hij dat dit weekend (en ook al eerder) bewezen heeft.
Lees de column eens mafketel:
"zevenvoudig wereldkampioen"
"Het is duidelijk dat Schumi het hele weekend al niet lekker in z’n vel zat."
"Sinds de introductie van het kwalificeren over één rondje, heeft Schumacher nog geen fout gemaakt."
"dat Schumacher inhaalraces kan rijden bleek slechts twee weken eerder."
"Hoe hij met Coulthard omging getuigde wel van de klasse die hij bezit"
"Er zijn complete seizoenen geweest waarin Schumacher minder fouten maakte dan tijdens dit ene weekend."
edit: ik vergat "de meest succesvolle rijder in de formule 1 ooit."
Hoeveel meer respect kun je geven?
En hoezo niet onderbouwd? Zie jij één bewering die niet keihard de waarheid is?
- Schumi was grof tegen journalisten in de pitstraat
- Schumi schoof er zelf af in de kwalificatie
- Schumi startte vanaf de box ipv eind van de pitlane, en maakte alsnog een 3-stop
- Schumi beukte Klien van de baan
- Schumi spinde in een bocht waar verder niemand dat deed
De manier waarop je de column afzeikt is een stuk lulliger: net doen alsof je argumenten hebt, maar ondertussen kun je blijkbaar niet eens lezen... foto
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken