Veiligheidsmaatregelen voor 2005
Deze veiligheidsmaatregelen staan los van de hervormingsmaatregelen waarover de teams en de FIA nog praten. Het gaat om een drietal maatregelen:
1) De koorden, die de banden moeten vasthouden bij een crash, worden verstevigd. Onderzoek van een nieuw onderdeel van de FIA, een onderzoekscentrum voor motorsportveiligeheid, heeft uitgewezen dat door gebruik van metalen koorden de kracht die deze koorden aankunnen, kan worden verviervoudigd.
2) De hoofdsteunen worden veranderd. Door de dikte van de hoofdsteunen aan de zijkant te vergroten zou de veiligheid van de coureurs verbeteren. De opgelegde dikte gaat van 75 naar 100 millimeter.
3) Alle loszittende onderdelen van het bodywork (barge boards, wing end plates, vleugels, enz.) worden voorzien van een laagje kevlar of soortgelijk materiaal. Testen bij Williams en McLaren hebben aangewezen dat hiermee de hoeveelheid scherpe materiaal dat op de baan komt bij een crash met 80% kan worden verminderd.