Wii de console voor originele games volgens Simon Jeffrey

Een reden voor veel developers om het tegenwoordig op safe te spelen met ontwikkelen van games is de kosten. Games voor de Xbox 360 of PlayStation 3 kosten enorm veel geld en dan maar gokken dat de consument het tof vindt is vaak niet heel rendabel. Volgens Sega baas Simon Jeffrey zal dit voor de Wii anders zijn. De komende twee jaar zal de Wii de console worden voor originele games.

"There is no doubt that we will see more risks, and therefore more creativity on both the Wii and the DS in the next couple of years. Just look at what EA is already doing on the Wii – EA doesn't usually do that kind of game.

We will probably see a fair bit of standardisation for a while from third party publishers in the games that they develop for 360 and PS3, as the huge development costs are 'rationalised'."

De enige plek waar developers op de 360 en PS3 nog echt hun innovativiteit zullen botvieren is bijvoorbeeld de Xbox Live Arcade. De ontwikkelingskosten zijn hier erg laag en gamers kunnen daardoor goedkoper geprikkeld worden.

"We hope that we will see little creative sparks of genius popping up around the industry as game designers can afford to be wildly creative once again.

The industry will be looking to Sony and Microsoft to bring as much new IP as possible."