Aanklaag cultuur in MMORPG's?

Ja, eindelijk is die tijd eraan gekomen dat mensen het ook in MMORPG's gaan doen; andere mensen aanklagen.

Aanleiding voor dit zijn de ingrijpende veranderingen in de MMORPG Second Life (2L). Second Life is een game waarin de speler een tweede leven op kan zetten. Tools in de game maken het mogelijk om zelf objecten te creëren, zoals kasten, stoelen maar ook huizen en machines. Het intellectuele eigendom van deze objecten ligt bij de spelers van het spel. Hierdoor kan je deze dus vrij verhandelen binnen en buiten het spel. Stukken grond kunnen gekocht, verhuurd en verkocht worden. Wat handel in dit spel interessanter maakt is dat de ingame munt, de LindenDollar (L$) verbonden is aan de Amerikaanse dollar.

Linden Labs, de developer van Second Life, heeft in de laatste update een nieuwe functie geïmplementeerd "Point-to-Point"- Movement. Dit houdt in dat een speler direct kan teleporteren naar ieder gebied in het spel. Voorheen moest de speler reizen via tussenstations, genaamd "Telehubs". Gebieden in de buurt van deze "Telehubs" zijn door de doorstroom van reizigers en handelaars aanzienlijk meer waard. De introductie van het nieuwe reissysteem maakt echter deze tussenstations overbodig en veel grondbezitters denken dat ze hierdoor veel inkomsten mis zullen lopen en dat ze met te dure grond blijven zitten.

In een reactie heeft Linden Labs al aangeboden om deze grond terug te kopen van ontevreden gebruikers. Veel gebruikers vinden echter de prijs te laag en er wordt nu gekeken hoe de developer voor de rechtbank verantwoordelijk gehouden kan worden voor dit verlies.

Een uitgebreid artikel op de blog Terra Nova gaat dieper op de kwestie in. Dit artikel is hier te vinden.