Telegraaf wil geld voor bezoek websites

Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van onder meer dagblad De Telegraaf en roddelblad Privé, overweegt geld te vragen voor het bezoek aan websites. Dat zei bestuursvoorzitter Ad Swartjes afgelopen weekeinde in De Telegraaf.

Swartjes: "Je zou kunnen denken aan een soort schillen van betaling. Bijvoorbeeld betalen voor informatie van de financiële DFT-site en voor Privé niet of minder." Abonnees hoeven echter volgens de krant niet te schrikken. Voor hen blijft de online informatie gratis.

De topman volgt hiermee mediatycoon Rupert Murdoch, die eerder stelde de gratis toegang tot websites van onder meer The Wall Street te beperken.

Swartjes liet ook weten nieuwe ingrepen bij het mediabedrijf niet uit te sluiten. "Wij kijken van dag tot dag naar de ontwikkelingen en volgen bepaalde scenario's, van goed naar slecht. We kunnen nu nog niets concreets zeggen over wat we gaan doen."

TMG richt volgens de krant onder meer zijn pijlen op de dertiende maand. "We willen de vaste component omzetten in een tijdelijke en prestatiegerichte", aldus financieel directeur Fred Arp.

TMG blijft geïnteresseerd in NRC Handelsblad, dat door de huidige eigenaar De Persgroep/PCM wordt verkocht. Of de uitgever de krant koopt hangt af van de prijs, benadrukt Swartjes. Een zogenoemd 'bidbook' heeft TMG nog niet ontvangen. Swartjes: "De Persgroep heeft gemeld dat het nog niet klaar is." De krant moet binnen negen maanden worden verkocht, anders doet de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) het.

De Persgroep/PCM moet NRC Handelsblad verkopen van de NMa om te voorkomen dat het uitgeversconcern, waartoe ook Het Parool, De Volkskrant, het AD en Trouw behoren, zijn sterke positie in de krantenwereld kan uitbuiten.