Onderzoek naar dood marshall

De organisatie van de Grand Prix van Australië start een onderzoek naar de crash van Jacques Villeneuve die zondag een marshal langs de baan noodlottig werd. De man kreeg een losgeraakt wiel van de BAR-bolide tegen zijn borst en overleed.

Het gevaar van losgeraakte wielen na een crash was het afgelopen jaar een groot aandachtspunt van de FIA. Dit na de tragische dood van een brandweerman op het circuit van Monza die werd geraakt door een wiel van de auto van Heinz Harald Frentzen. De internationale autosportfederatie oordeelde dat de wielen dit seizoen niet met één, maar met twee kabels aan de ophanging vast moeten zitten. De kabels zijn gemaakt van Zylon, een zeer sterk kunststof dat een kracht van tien ton kan weerstaan. Bij de klap van Villeneuve bleek die voorzorgsmaatregel zondag onvoldoende te werken.

Behalve de dood van de marshal veroorzaakten rondvliegende brokstukken bij zeven toeschouwers verwondingen. Villeneuve werd gelanceerd toen hij over het achterwiel van de auto van Ralf Schumacher reed. De wagen van Villeneuve ging de lucht in en klapte hoog tegen de hekken. Daarbij raakten de twee voorwielen los. Eén wiel doorboorde het hek en raakte de marshal. Voor Villeneuve was het race-ongeluk van vandaag een tragische herhaling van de geschiedenis. In 1977 overleed een toeschouwer bij de GP van Japan toen de auto van zijn vader -Gilles Villeneuve- crashte en over de hekken vloog.