Hardrijders, doodrijders en mietjes
Een aantal onderwerpen zijn altijd goed voor controversiële meningen en uitspraken. Pedofilie. Openbaar vervoer. Bezuinigingen op de zorg. De contradictie tussen de meningen is dan zo extreem dat het er in de debatten nogal stevig aan toe gaat. Toch spannen discussies over maximumsnelheden wel de kroon qua lompheid.
Afgelopen weekend verscheen er een bericht op FOK!-nieuws. Een 25-jarige jongeman werd opgepakt omdat hij op zaterdagavond 222 kilometer per uur over de A2 reed en rechts inhaalde. Je zou denken dat je dan enkel verwijtende reacties leest. Nee dus. De helft begon zowaar plaatsvervangende excuses te bedenken voor die gek!
Ik word dan ongerust. Wat als dergelijke percentages representatief zijn voor al mijn medeweggebruikers? Ik maak behoorlijk wat kilometers op snelwegen en bij het lezen van deze reacties bekruipt mij de angst dat ik dagelijks omringd ben door bestuurders, waarvan de helft zich eigenlijk wel kan vinden in het gedrag van die mafketel.
Deze gestoorde crimineel reed niet midden in de nacht over een lege A2. Het was zaterdagavond. Een tijdstip waarop de A2 zeker niet is uitgestorven. Veel mensen rijden naar huis na een avond stappen of zijn net op weg naar een gezellige avond. Daar komt dan deze gestoorde gek tussendoor, die met 222 kilometer per uur langs hen heen blaast. Hij is het er niet helemaal mee eens dat anderen ook links rijden en blaast hen dan maar even rechts voorbij. Dit houdt in dat als één van de medeweggebruikers op het verkeerde moment met de ogen knippert of net even in de andere spiegel kijkt, hij of zij dodelijk door die mongool kan worden aangereden. Als dit gebeurt als meerdere auto’s in de buurt rijden, is het drama helemaal niet meer te overzien. Maar dit is het risico dat deze dorpsgek neemt. Deze keer liep het goed af. Een halve seconde onoplettendheid van hemzelf of een andere bestuurder had verminking, dood en ongekend leed veroorzaakt.
Dit gestoorde gedrag wordt door velen dus goedgekeurd. Het wordt zelfs vergoelijkt. Het moet eigenlijk best kunnen. Waar heb je anders een driebaans snelweg voor? Je mag toch al 130? Juist de potentiële slachtoffers van deze idioten worden als “het grote gevaar” op de weg gezien! Wie zich gewoon aan de snelheid houdt is in de ogen van deze grafmongolen een belemmering. Pylonen op de weg die je gebruikt om met hoge snelheid tussendoor te slalommen.
Zo'n pylon die ongevraagd ineens naar links komt? Die vraagt erom dat hij omver wordt gereden!
Maandag reed ik op de A16. Vier rijbanen. Een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Weinig verkeer. Ik reed helemaal rechts, met een snelheid van zo’n 105. In mijn spiegels zag ik ver achter mij een auto met een stevige snelheid aankomen, maar er waren nog drie rijbanen naast mij vrij. Ik ga naar de tweede baan om een vrachtwagen in te halen. En opeens heb ik die andere auto met knipperend groot licht in mijn achteruitkijkspiegel en vlak op mijn bumper! Die klootzak had alle tijd en ruimte om twee of zelfs drie banen verder op te schuiven en mij in te halen, maar hij verkoos om mij als belemmering te gaan zien en me dat nog eens te laten weten ook!
Oké. Ik word ook wel eens pissig. Toen hij mij voorbijkwam keek ik vrij duidelijk naar links en liet ik vrij duidelijk mijn middelvinger zien. De beste man had alle tijd om mij en mijn vinger rustig te bekijken. Als hij me gewoon een baan verder, met zijn veel te hoge snelheid voorbij was gescheurd, had hij zijn beoogde tijdswinst misschien behaald. Nu was hij tien à twintig seconden verloren.
De beste man heeft mij niet tot stoppen gedwongen en is verdergegaan met het overtreden van de verkeerswet. Zijn dit soort doodrijders dan naast gruwelijk dom ook nog eens enorme mietjes? Als iemand mij irriteert zeg ik het namelijk in zijn gezicht! Of ik laat die middelvinger gewoon zien. Maar ik rij nooit (veel te) hard verder!
Goede column!
Los daarvan, Nederland is wel erg kwa snelweg en ik denk ook dat daar veelal die reacties vanuit wegkomen.
- Zonder de te kijken naar links
- Wel kijken en toch naar links als je er wat harder aan komt
- Overal 2 baans. Echt ze mogen wel eens 3 baans gaan aanleggen.
- Nederlanders zijn heel anders dan bijv. Duitsers als je er daar hard aankomt gaan ze aan de kant, hier blijft tante truus met 105km/u op de linkerbaan.
- De 3 strook zit dicht terwijl hij er wel is. Oh oh oh oh oh oh wat kan ik me hieraan opvreten.
- En ja... dan heb je 2 baans en dan gaat een vrachtwagen inhalen, staat meteen alles vast.. Zelfde voor autos die 100 rijden en een tante truus die er met 105 langs wil en niet naar rechts gaat maar zo door blijft gaan
Ja er zitten mij ook heel wat frustraties die ik bijna NIET heb als ik in Duitsland rijd.
Ze heeft dikke billen, maar ze zit er niet mee.
Beroepskeuzeadvies: Word bokser, meer kans op slagen.
"Ik wordt dan ongerust."?
Edit: Dank je. En nu Mekkel hieronder nog: "die verteld"?
[ Bericht gewijzigd door freeDragon op woensdag 21 maart 2012 @ 17:28 ]
En zeggen dat je geen 150 moet rijden en dat 220 te hard is zoals hierboven, kan je gewoon niet zomaar zeggen vind ik. Bijna iedere situatie is anders.
Er zijn weggetjes waar je 60 mag, maar waar ik amper 50 ??durf?? te rijden, omdat je geen klap ziet achter de volgende heg...
Maar op de snelweg kan het in mijn ogen echt soms om even 150, 160 of zelfs harder te rijden. Als je alleen op de weg bent, komt er echt niet opeens een vrachtwagen uit de lucht vallen waar je opeens voor op moet passen. Helaas kan niet iedereen anticiperen zoals hierboven ook weer blijkt.
Zoals dit ??Omdat het nou eenmaal de bedoeling is rechts te houden en de auto voor me nog ruimte genoeg had voor hij de vrachtwagen in moest halen bleef ik op de tweede baan rijden. Toen ik bijna bij de auto was zag ik één knippertje en gooide die idioot z'n auto zomaar naar links... ??
rij gewoon maximaal links daar als er toch geen hol op de weg is behalve die auto plus vrachtwagen.
Ik geef één hint:
"Sarcasme"
Verder zijn er gewoon regels en daar dient iedereen zich aan te houden, en dat gaat over snelheden en gedrag.
Zo weet iedereen die hetzelfde papiertje heeft gehaald wat ie kan verwachten van de medeweggebruikers.
(neemt niet weg dat ik ook graag het pedaal tot de bodem intrap,
maar 220 op 'n drukke weg is gewoon idioot)
Zelfde geldt dat je soms best wel 150 kan rijden als de snelweg leeg is waar je 130 mag, maar als dat betekent dat met je 70km verschil vrachtwagens inhaalt die 80 rijden is dat gewoon niet altijd veilig.
Verkeershufters moeten strenger worden aangepakt!
Ze heeft dikke billen, maar ze zit er niet mee.
Beroepskeuzeadvies: Word bokser, meer kans op slagen.
Mijn voorbeeld is bovendien niet fictief, maar is letter voor letter afgelopen maandag gebeurd. De bewuste auto reed nog lang geen 150 en had echt alle tijd en ruimte om te anticiperen. Achter hem reed totaal geen verkeer. Ik had alleen achter de vrachtwagen kunnen blijven hangen als ik naar 80 af had geremd. Een korte beweging aan zijn stuur had iedere vorm van ergernis voorkomen.
Als je uit moet gaan van de perceptie van de overtreder, kom je op een hellend vlak. Moet je dan ook rekening houden met de reden waarom iemand een ander zomaar in elkaar trapt? Zou het dan toch aan het gezicht van het slachtoffer kunnen liggen?
Infantiel gedrag van beiden. Live and let live.
De kern van mijn bezwaar ligt in het feit dat asociaal en feitelijk crimineel gedrag vaak nog goed wordt gepraat ook. Gedrag van rechts-inhalers, hardrijders en bumperklevers is dan de schuld van degenen die zich aan de snelheid houden.
Als idioten de verkeerswetgeving al als irritant gaan zien, kun je er donder op zeggen dat ze bestuurders die zich aan de wet houden ook als irritatie ervaren. Iemand die zich redelijk aan de snelheiden houdt, heeft alleen last van de overtreders. Die last is op z'n gunstigst wat irritatie maar als het tegenzit een ongeluk.
Wat zou nu het doel moeten zijn? De ergernis van notoire overtreders wegnemen of die van mensen die normaal rijden?
Het beste is dan....."Ignore it and it will go away, rather: it will drive away".
Tegelijkertijd reageer ik weer op jouw actie (reactie). Mea culpa.
Als je reageert op gekken moet je je eigen leven eens onder de loep nemen.Ik ben al lang geleden begonnen en doe het nog steeds.
Natuurlijk is het verstandig om op een volwassen manier niet overal op te reageren. We zijn echter allemaal mensen en er komt altijd een moment dat je net die ene keer teveel ergernis voor je kiezen krijgt. Zelf zit ik echt enorm veel op de weg, dus ik negeer me al de tering. Ik kan mezelf die ene reactie dan prima vergeven.
Maar wat is ergernis? Ik heb begrepen dat bumper kleven en onnodig links rijden zo'n beetje de grootste ergernissen zijn. Maar wanneer heb je daar de meeste last van?
Bumperklevers zijn de mensen die doorgaans te hard rijden. Je hebt de meeste hinder van links rijders, als je zelf ook op die linkerbaan jakkert.
Dan blijft mijn stelling dat de overschrijders van de maximum snelheid het grootste aandeel in de ergernis op de weg hebben en zij ook hun verantwoording zouden moeten nemen. Die lui komen dan al snel met voorbeeldjes als die ene die met 85 kilometer per uur links rijdt, maar die kom ik dus zelden tegen. Hooguit in de spits, wanneer de weg toch al potdicht zit. Dan kun je toch al niet stevig doorrijden.
En natuurlijk ligt het aan jou, pesten zuigen, beledigen en hitsen, het moet mogen tegenwoordig. De snelste auto heeft gelijk. Als je er niet tegen kan ligt het aan JOU. "Prank je vrienden!" bel nu... Troll dat forum, ook jij kan het!
In mijn overtuiging moet je mensen die zichzelf in gevaar willen brengen geen strobreed in de weg leggen. Aan de kant gaan, lekker door laten rijden en hopen dat de boom zich niet bezeert wanneer het scheurijzer van piet wegpiraat zich er vroeg of laat om heen vouwt.
Wees je er van bewust dat door een wegpiraat te gaan lopen zieken je geen gelijk krijgt of een punt maakt - maar het nog onveiliger maakt. Gewoon lekker laten gaan.. tis namelijk niet op jouw gericht - piet wegpiraat is vooral boos op zichzelf.
Het gaat er niet om dat die snelheid an sich te hoog is maar wel in relatie met het overige verkeer.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Dit soort gedrag doet zich ook vaak voor bij invoegstroken... iemand rijdt dan bv rechts en gaat naar links om het verkeer ertussen te laten. Dat is niet de bedoeling, laat gewoon een normaal gat vallen en als iedereen een beetje normale snelheid aanhoudt om in te voegen, kan dat gewoon.
MCB radio 747KHz Middengolf
Gisteren vanaf Leeuwarden naar Utrecht lekker met 110 naar huis... ik doe er wel 15!!! minuten langer over dan als ik 130 zou rijden... Maar dat betekent dan ook dat ik met 110 een vrachtwagen ga inhalen, met grote stoornis tot het volk wat er met 150 aan komt knallen.
Helaas pindakaas denk ik dan.. ik laat mijn dieselverbruik niet opjagen, omdat JIJ zo nodig zo hard moet rijden. Als je hard kan rijden, kun je het ook permiteren om hard te remmen. Natuurlijk gooi ik mijn auto er niet vlak voor, zodat deze geen tijd heeft om te remmen, maar toch merk ik dat ze 150 blijven rijden, net zo lang ze de vogelstront van je bumper kunnen ruiken. Ik heb geleerd om vooruit te kijken en het gas los te laten. Bij inhalende vrachtwagens hoef je dan de rem niet eens aan te raken.
Als je relaxt in de auto zit (omdat je simpelweg 15 minuten eerder bent vertrokken, in plaats van 15 minuten te lang hebt geslapen) stoor je, je bijna nergens aan. Iemand die te vroeg invoegt, achja.. kan gebeuren. Je maakt zelf ook wel eens een foutje... wat is dan het nut om iemand anders... en nog erger... je zelf in de stress te jagen?
ps. het verbruik met mijn auto is bij 130 kmh 1 op 20 en bij 110 kmh 1 op 25. Ofwel met een half uurtje langer rijden kom ik ongeveer 150 km verder.
ps2. ik ben altijd verbaasd dat het 'ritsen' vaak wel goed gaat. Dan is men wel 'sociaal' op de weg. Maar zodra er ruimte is, is het ieder voor zichzelf!!! Oh... en mensen.. als het vrijdagmiddag is, hoef je heus niet 5 minuten eerder thuis te zijn hoor. Het weekend wacht wel op je
Voorkom ongeacht je rijstijl gewoon dat anderen last van je hebben, dan is het allemaal geen probleem.
te dicht op elkaar rijden..
80km per uur achter vrachtwagen plakken op een 120km snelweg en besluiten naar de tweede baan te gaan.
Er is weinig impactverschil tussen 80 en 120 en 100 en 150.
Ja, 150 is strafbaar maar net zo dodelijk als 120 bij 80km per uur.
Wat dacht je van met 60kpu invoegen op een 100km snelweg, en maar verwachten dat je naar links gaat..
Sorry, daar rijdt al een auto.. (gisteravond A2.)
Iemand die met 100 op de uiterste linkerbaan blijft rijden, waar 120 of 130 is toegestaan, overtreedt de wet en krijgt dan ook een bekeuring als de politie het ziet. Maar met 100 of 110 een vrachtwagen inhalen is toch echt niet verboden. Misschien niet zo prettig voor iemand die daar met 120 achterop komt rijden, maar die laatste zal toch moeten accepteren dat hij in die situatie gewoon zijn gaspedaal even los moet laten.
Iedere andere actie is dan weer een overtreding. Als je als een idioot je auto naar links gooit, is dat een gevaarlijke en dus strafbare actie. Vanuit frustratie of ergernis met 120 achterop een bumper duiken is net zo strafbaar als wanneer je dat met 200 kilometer per uur doet. Waarbij je in het laatste geval toch ook echt je rijbewijs kwijt raakt.
Maar laten we wel zijn. Het is niet strafbaar om 100 te rijden. Wie daar zin in heeft, mag zelfs gewoon met 80 achter een vrachtwagen blijven hangen.
[ Bericht gewijzigd door Okaht op vrijdag 23 maart 2012 @ 06:39 ]
Als ik dan terug ga naar het aangehaalde artikel, gaat het toch echt om een zware gestoorde die nutteloos 222 rijdt. Die vent bracht willens en wetens zichzelf en anderen in levensgevaar met zijn eigen kick als enige doel. Dat is geen standaard situatie.
In mijn eigen verhaal was er niets aan de hand geweest als die eikel gewoon ook 105 of 110 had gereden en rustig even om me heen was gereden. Alleen wilde die weer willens en wetens mij laten weten dat hij last van me had.
Mijn stelling blijft dan dat het toch in de eerste plaats de hardrijders zijn, die het meeste gevaar opleveren.
Typisch voorbeeld dat ik ook daadwerkelijk regelmatig meemaak: zonder licht in het donker een rotonde verkeerdom pakken, omdat dat 10 seconde sneller is. Je ziet ze op het laatste moment pas en moet dan vol op de rem. En die eikels kijken JOUW dan pissig aan.
Kwestie van perceptie.
Idioten overtreden ernstig de wet door als een achterlijke te rijden en dit wordt door velen vergoelijkt. In de reacties onder het genoemde artikel en zelfs onder deze column wordt vervolgens normaal weggedrag als hinder gezien voor bestuurders die graag harder willen rijden dan de wet toestaat.
En dan heb jij het alleen maar over die enkele keer dat ik me zichtbaar erger aan zo'n idioot?
Ga eens in Engeland rijden (hierboven al eerder genoemd). Daar maken alle diverse rijders er een feestje van. Gezellig met z'n allen van A naar veul Beter.
[ Bericht gewijzigd door groteherman op zaterdag 24 maart 2012 @ 07:47 ]
Zelf ken ik vooral het Duitse voorbeeld, dat mij ook enorm aanspreekt. Daar wordt ook ruimte gegeven aan anderen. Als er geen snelheidsbeperking is, houdt men daar rekening mee. Als het drukker wordt, wordt gas teruggenomen. Bestuurders die van een oprit de snelweg op willen, krijgen de ruimte.
Daarnaast valt het aantal hardrijders daar ook wel mee. Maar omdat het mag, wordt ook daar weer rekening mee gehouden.
In Nederland poog ik dat ook te doen, maar het heeft vaak zo weinig zin.
Bij wegversmallingen en op- en afritten geef ik altijd royaal de ruimte. Ik houd altijd ruim afstand met mijn voorligger om andere auto's de kans te geven in te voegen. Maar dan nog scheuren ze bijna allemaal dat gat voorbij, om aan het einde van die ritsstrook of oprit hun auto er tussen te proppen. En juist daardoor zit ik met mijn goede gedrag net zo goed in een file die is ontstaan doordat iedereen op het laatste moment op de rem moet trappen.
Op zich heb ik echt wel afgeleerd om me teveel te ergeren. Wat dan mij echter mateloos irriteert zijn opmerkingen van die hard- en doodrijders, die hun eigen gedrag goed lullen en juist anderen de schuld geven.
In die denkwijze deed die 25-jarige lul niks verkeerd door met 222 rechts te passeren en zou het zelfs de schuld van die andere automobilist zijn geweest, als hij er vol achterop zou zijn geklapt.
Het is met name die ergernis die ik in mijn column wilde uiten (en een enkele keer op de weg
(_ ]-[ R /- S ]-[__//
"
Onnodig links rijden is een overtreding. Te hard rijden is een overtreding. Rechts inhalen is een overtreding. Geen enkele hiervan kun je goed praten.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken