Hoge bomen vangen veel wind
Nu zou je kunnen zeggen, superhelden zijn fictioneel. Mensen zouden juist blij zijn in de echte wereld als een man van een verre planeet met superkrachten ons zou beschermen tegen allerlei boosdoeners. Ik twijfel hier aan, niet zozeer uit ervaring met helden, maar meer uit ervaring met succesvolle mensen en minder succesvolle mensen.
In de jaren 80, toen games nog bestonden uit een flinke verzameling pixels en besturingen nog niet verder waren dan met de pijltjestoetsen en ALT en SHIFT werken, was er een bedrijf genaamd Electronic Arts. Dit bedrijf zag al snel de meerwaarde van het uitbrengen van games op meerdere systemen zoals de Commodore en de Amiga. Door slimme marketing en het uitbrengen van aansprekende en kwalitatief goede games groeide EA al snel uit tot een van de grootste publishers in de industrie. In de vroege jaren van de game-industrie kreeg het bedrijf veelal lof voor games als FIFA en SSX, tegenwoordig is dat wel anders.
Sinds het bedrijf is uitgegroeid tot marktleider is de kritiek groter dan ooit, en misschien wel terecht. EA brengt jaarlijks vele tientallen games op de markt waarvan het merendeel niet meer is dan voldoende en vaak zelfs matig. Al deze games steunen flink op de licenties die eromheen hangen, waardoor ze weliswaar interessant worden voor casual gamers; mensen die gewoon lekker met Ronaldo een balletje willen trappen. Deze jaarlijkse stortvloed aan games zorgt wel weer voor veel kritiek. Hardcore gamers spugen op EA, omdat wat ze uitbrengen maar matig is en slechts goed voor de casual gamer. Meer dan eens wordt op grote gameforums EA dan ook een pijnlijke dood toegewenst.
Een ander bedrijf met dezelfde problemen is Sony. Met de PlayStation werd Sony marktleider op de console-markt en met de PlayStation 2 behielden ze niet alleen deze positie, ze verstevigden hem zelfs. Blijkbaar is zon 60% van de consolekopers enthousiast over het product, anders was het geen succes geworden. Toch krijgt het bedrijf erg veel kritiek. Waar het er eerst simpelweg om ging dat er te veel casual games op het systeem waren, loopt iedereen nu te juichen bij elk bericht dat Sony het moeilijk heeft met de productie en levering van de PlayStation 3.
Mijn vermoeden is dat het tweede voortkomt uit het eerste, maar de vraag rest dan nog steeds: Waarom? Is het bedrijf soms slecht, omdat er op hun console zoveel casual games uitkomen? Bedrijven maken nu eenmaal spellen voor de markt waar ze het meest kunnen verdienen, en omdat Sony goed werk aflevert is dat de PlayStation. Moet het bedrijf gewoon boeten voor het afleveren van een goed product waar het merendeel van de consument enthousiast over is? Het klinkt te belachelijk voor woorden, maar het is wel waar. Tuurlijk, Sony heeft een wat arrogante instelling en de PlayStation 3 is erg duur. Maar zijn we bereid een mooi product zijn graf in te helpen, puur vanwege een arrogante houding van een bedrijf?
EA en Sony zijn natuurlijk niet de enige bedrijven die kritiek krijgen op de kwaliteit van de games die ze afleveren, dan wel speelbaar zijn op hun console. Er zijn tientallen bedrijven die regelmatig matige zooi op de markt brengen. Toch komen dit soort bedrijven zelden in de spotlights. Het is blijkbaar niet leuk om een kleine ontwikkelaar die het al zwaar heeft nog even stevig na te trappen. Misschien is het fanboy-gedrag, of misschien zijn de zeikerds gewoon schapen die denken dat als één persoon zeikt ze stoer zijn als zij het ook doen. Wat het probleem ook mag zijn, het is het volgens mij niet waard om nog een keer te zien hoe een bedrijf sneuvelt, terwijl het gewoon een goed product aflevert. Één Dreamcast was wel genoeg.
Als het om individuen gaat, is het gevallen helden mechanisme wat je beschrijft ook niet te ontkennen, en dat je dat door kan trekken naar een merk, dat geloof ik wel. Merken worden tegenwoordig zo persoonlijk/lifestyle achtig gemarket dat consumenten er ook menselijk op gaan reageren.
Er speelt volgens mij echter ook nog iets anders: de kritische massa van een succesvol bedrijf. Bijna geen enkel bedrijf dat een zeer succesvolle periode doormaakt ontkomt eraan. Op een gegeven moment wordt het contact met de klant/markt verbroken en gaat men navelstaren, overtuigd van het eigen gelijk (dat immers door de markt bewezen is). Dit is zeker een valkuil voor Sony, die ze hopelijk weten te ontwijken.
Wat EA betreft, die zijn nog niet op hun top wat (financieel) succes betreft. BMW adapten spugen ook op kleine boodschappen wagentjes, maar als je gaat kijken naar markt omzetten en winstgevendheid dan is die kleine personenwagen markt een heel aantrekkelijke. Zo zullen hardcore gamers er ook aan moeten wennen dat de casual gamer markt gewoon groter is en voor veel bedrijven interessanter.
"'Careful son, the safety's off'"
"I mean, before that!!!"
Conclusie: wees blij dat de casual gamers de ontwikkelingskosten voor jouw topgames dragen!
Zo zijn er nog wel meer te noemen zoals LOTR Battle for Middle earth 2 op de 360, dit speelt gewoon echt lekker!! of Battlefield, of de NFS serie!
En nu kunnen er natuurlijk weer mensen die games gaan afzeiken, maar er zit er bijna zeker weten wel één tussen die je leuk vindt!
Op Sony poep ik ook, en gewoon omdat ze die Blu-Ray door onze strot willen drukken, ik wil geen Sony alleenrecht op Multimedia!
Op Sony poep ik ook, en gewoon omdat ze die Blu-Ray door onze strot willen drukken, ik wil geen Sony alleenrecht op Multimedia!
Lees even bij op en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc
De Blu-ray standaard is geen gesloten Sony standaard maar een echte standaard, gesupport door meerdere bedrijven in de sector. Tuurlijk zal Sony via een groot aantal patenten er een goeie duit aan verdienen maar dat geldt ook voor de huidige DVD standaard (Philips) en daar maak je je toch ook niet druk om?
Als Blu-ray de winnaar is, zal er geen alleenrecht van Sony zijn op multi-media, dat is echt onzin.
"'Careful son, the safety's off'"
"I mean, before that!!!"
Ik spuug echt op mensen die Zeiken op EA, ze hebben inderdaad redelijk veel poepgames en die worden alleen verkocht om hun licenties, maar kijk ook eens naar bijvoorbeeld Burnout 3: Takedown (als je nog nooit de Crashparty heb gespeeld moet je dat maar eens snel gaan doen) of bijvoorbeeld Black, ook een goede game!
Zo zijn er nog wel meer te noemen zoals LOTR Battle for Middle earth 2 op de 360, dit speelt gewoon echt lekker!! of Battlefield, of de NFS serie!
En nu kunnen er natuurlijk weer mensen die games gaan afzeiken, maar er zit er bijna zeker weten wel één tussen die je leuk vindt!
Op Sony poep ik ook, en gewoon omdat ze die Blu-Ray door onze strot willen drukken, ik wil geen Sony alleenrecht op Multimedia!
Je mag niet zeiken op EA omdat ze naast bagger soms ook een goede game maken, maar wel poepen op Sony omdat ze 1 dingetje doen dat jouniet bevalt. Dus het feit dat ze goede games en een goede console maken tellen dan niet mee? foto
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
"Het beste vermaak is leedvermaak"
Waneer is leedvermaak het allerleukst? Als een succesvol persoon/bedrijf (die we om die reden, of om een ander, toch niet mogen) hard op z'n bek gaat. In de gevallen van EA/Sony is die kans wat minder aanwezig, vandaar dat iedereen het zo graag ziet gebeuren. Lijkt mij volkomen logisch foto
[ Bericht gewijzigd door Rodie83 op woensdag 27 september 2006 @ 14:42 ]
De theorie van het autorijden door H. de Vries, 2004:
"Wat je niet ziet, is er niet"
"Boem is ho, plons is water"
Ik denk dat het vaak toch wat anders is, bijvoorbeeld een persoon die zich arrogant gaan gedragen door hun succes.
In het geval van Sony (en vaak ook bij andere bedrijven) is het volgens mij meer een kwestie van gelijk krijgen.
Al sinds de aankondiging van de cell-processor hebben mensen die verstand hebben van processors gezegd dat het niet gaat lukken om het gehele concept toe te passen. Inderdaad is dit al het geval (een aantal features zijn niet meer aanwezig) en deze kritiek is doorgesijpeld naar de gamers. Men heeft dezelfde kritiek en wil nu dus vervolgens in zijn geheel gelijk krijgen door een ondergang van Sony.
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
Als je kijkt naar de verkooopcijfers van de EA games zijn er dus duidelijk nog genoeg mensen die wel intresse hebben in die games. Waarom zou je dat dan af willen zeiken we zijn niet verplicht om die dingen te kopen.
Guybrush: No! No, that's not true! That's impossible!
LeChuck: Search your feelings, you KNOW it to be true!
Guybrush: Noooooooo!!!!
Ik vind het een erg cynische mening om te denken dat mensen succesvolle mensen of bedrijven graag zien vallen.
Ik denk dat het vaak toch wat anders is, bijvoorbeeld een persoon die zich arrogant gaan gedragen door hun succes.
In het geval van Sony (en vaak ook bij andere bedrijven) is het volgens mij meer een kwestie van gelijk krijgen.
Al sinds de aankondiging van de cell-processor hebben mensen die verstand hebben van processors gezegd dat het niet gaat lukken om het gehele concept toe te passen. Inderdaad is dit al het geval (een aantal features zijn niet meer aanwezig) en deze kritiek is doorgesijpeld naar de gamers. Men heeft dezelfde kritiek en wil nu dus vervolgens in zijn geheel gelijk krijgen door een ondergang van Sony.
Ik vind het absoluut niet cynisch maar veel meer deel van de menselijke cultuur. Als mens zijnde zoek je nu eenmaal die confrontatie op en is het logisch dat je kritiek uit op alles wat anders is of doet dan dat jij wil (of wilt). In ieder geval zijn zowel EA als Sony merknamen die in de gamesmarkt erg dominant zijn waardoor het veel vaker voorkomt dat er producten zijn die je NIET wilt. Dat is de reden van kritiek. Ik heb een bloedhekel aan EA omdat ze verschrikkelijk veel sportspellen uitbrengen en een hoop middelmatige bagger. Dat wil niet zeggen dat ik EA boycot; Sommige van hun games zijn echt juweeltjes
Echter, die andere tactiek van EA neem ik ze wel kwalijk, ook al is ook die bedrijfstechnisch slim. Ze brengen spellen uit volgens het principe prijs/kwaliteit verhouding. Gecombineerd met bovenstaande resulteert dat in ieder jaar een nieuwe game met een beetje vernieuwing en nieuwe bugs. En voor alle games betekend dat bugs bij de launch die daarna nooit support zullen krijgen.
BF2 is een log monster wat dat betreft, zeker als ik het vergelijk met andere successen in dit genre. De reus EA zorgt er echter wel voor met hun iteratie strategie dat mensen blijkbaar toch keer op keer een zwakke uitbreiding kopen, en het werkt wonderwel.
En dit succes merk je bij andere bedrijven. Ze nemen uiteindelijk allemaal het model van EA over en over de hele linie zie je games uitkomen met meer bugs en slechtere support. Ik vind het werkelijk absurd dat in een spel als BF2142 nog steeds allemaal bugs uit BF2 zitten terwijl dat het dezelfde engine is en dat er weer lekker wat nieuwe bugs zijn geintroduceerd. Omdat het een nieuwe mod betreft kan de balancing ook weer van voor af aan gaan beginnen. Dit noem ik geen vooruitgang foto
Mensen, koop zulke spellen alsjeblieft niet, want het verpest de hele industrie! Een hele generatie lijkt zich niet eens meer te beseffen dat het anders kan/kon.
Het ligt ook wel aan mij. Ik heb teveel of telang games gespeeld denk ik. Dat BF2142 nu in een andere setting is, is gewoon helemaal niet belangerijk meer. Ik zie alleen nog maar de game mechanismen. Met minder ervaring was ik misschien enthiousiast geweest over de 'geheel nieuwe setting', ipv met heimwee te bedenken hoe al die energie gestopt had kunnen worden in het perfectioneren van het vorige spel.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken