Simpele gameplay is maar saai?


De games.fok.nl editorial uitgave, week 5, jaargang 5

Games hebben altijd een enorme doelgroep gehad. Vaak worden games zelfs gebouwd voor specifieke groepen mensen, omdat op deze manier het meeste geld te verdienen valt. Deze groepen kunnen vrij select zijn zoals bijvoorbeeld bij RPG\\\'s als Mass Effect of racesimulaties zoals GTR Evolution. Zo\\\'n kleine doelgroep hoeft niet slecht te zijn voor de game, het zorgt ervoor dat de maker zich helemaal kan uitleven, omdat de gamer nu eenmaal houdt van absurde details en heel veel diepgang. Daar tegenover staat de enorm brede doelgroep van de casual gamer, welke wordt aangesproken door toegankelijke games als Call of Duty en Guitar Hero. Games waarbij diepgang niet gewenst is, omdat iedereen ze moet kunnen spelen. Ik zeg hier volgens mij niets dat elke gamer en gamejournalist niet al weet. Groot was mijn verbazing dan ook toen ik onlangs in een tijdschrift een statement las dat LEGO Star Wars niet leuk was dankzij, maar ondanks de erg simpele gameplay.

Het is natuurlijk logisch dat je ook als journalist een bepaalde voorkeur hebt. Mensen hebben nu eenmaal meningen en dat is goed. Het zorgt dat mensen met verstand van het genre games gaan beoordelen en je dus reviews leest van mensen die net zo denken als jij. Ik snap ook best dat mensen games als LEGO Star Wars te oppervlakkig vinden, de game kent absoluut geen diepgang en is ook niet gemaakt voor de die hard gamer die helemaal ondergedompeld wil worden in de game. Traveller\'s Tales heeft de game gemaakt om kinderen en fans van Star Wars een simpele manier te bieden die films nogmaals te beleven. Lekker door levels lopen, wat makkelijke vijanden verslaan, wat simpele puzzels oplossen en dit alles in het welbekende Star Wars-sfeertje. Ik kreeg het idee dat de schrijver van het stuk in kwestie vond dat alle games maar diepgang en enorme gameplaymogelijkheden moeten hebben. Nu is daar niks mis mee, ieder zo zijn voorkeur, maar waarom wordt het dan gebracht als een algemeen geldend feit in een verder objectief stuk?

Simpele gameplay is in mijn ogen een van de beste zaken uit de gamesindustrie. Het zorgt dat je van kinds af aan kunt genieten van spelletjes en als je wat ouder bent niet per se na hoeft te denken over elke game die je speelt. Ik vind het heerlijk om tussen mijn diepegaande missies in Mass Effect en Anno 1701 door even Luke Skywalker op te pakken en door een level te springen. Heeft de schrijver nagedacht over waar de gamesindustrie zou zijn zonder spellen die lekker spelen, zonder dat ze diep gaan? Kijk voor de grap maar eens naar de omzet die Activision draait met hun Call of Duty- en Guitar Hero-games. Sterker nog, het zijn vaak de games die toegankelijk zijn en weinig van spelers vereisen die het beste verkopen. De Wii en Nintendo DS zijn niet alleen goed verkocht omdat ze goedkoper zijn dan de concurrentie. Ze bieden ongecompliceerde fun voor een groep mensen die niet lang wil nadenken over waar ze haar vrije tijd aan besteedt. In mijn vriendengroep zitten verrassend weinig gamers, maar als ze over de vloer komen voor een avondje gezellig drinken wordt vrijwel altijd de Xbox 360 aangeslingerd met Guitar Hero er in en anders wel de Wii voor Wii Sports.

Maar betekent dit dan dat ontwikkelaars niet hoeven na te denken over gameplay? Natuurlijk niet. Games moeten toegankelijk zijn, maar ze moeten ook leuk blijven om te doen. Er zijn zat hack & slashgames als Dynasty Warriors: Gundam die echt te simpel zijn. Het kan best leuk zijn om je door levels met legioenen vijanden heen te slaan met maar een paar aanvalsknoppen. Zorg dan alleen wel dat je niet standaard continu hetzelfde aan het doen bent. Voer combo\\\'s in die je helpen om bepaalde vijanden te verslaan, maak alles lekker spectaculair. Duizend klonen neerhakken door tien minuten lang op X-X-X-Y te drukken is namelijk wel weer een stap te ver. Neem een game als Viking: Battle for Asgard. De (journalistieke) meningen waren flink verdeeld over de game, maar qua basis zat het helemaal goed vond ik. Je had twee aanvalsknoppen, maar naarmate je verder kwam leerde je een flinke collectie combo\\\'s die je ook moest gebruiken om de verschillende vijanden om zeep te helpen. Dit alles werd ook nog eens leuk in beeld gebracht met ledematen die massaal door je beeld vlogen. Dat de game dan op andere punten zoals framerate het laat liggen, jammer, maar de kracht van simpele gameplay is eens te meer bewezen.

Wat mij betreft mogen games als LEGO Star Wars dan ook echt blijven komen. Miljoenen mensen vermaken zich met dit soort games, omdat de rest van wat er op de markt verschijnt nu eenmaal te diep is en een andere groep, waar ik zeker toebehoor, wil af en toe ook gewoon lekker simpel kunnen spelen. Altijd je hersenen moeten gebruiken word je ook zo moe van.