Human Resource Department: Ook voor jou!

Human Resource Department:
Human – mens, menselijk, humaan
Resource – hulpmiddel
Department – afdeling, gebied, departement, instantie, vakgroep, sekte

HRD, Human Resource Department. In de meeste bedrijven heet het gewoon PZ, Personeels Zaken. Deze afdeling is bedoeld om de werknemers in een bedrijf te ondersteunen. Zij zijn het aanspreekpunt voor de werknemers en de bemiddeling tussen werkgever en werknemer. Een zeer belangrijke functie binnen een bedrijf. Een afdeling waar vertrouwen vanuit moet gaan. Waarvan men moet weten dat iemand er ook in hun belang (mee)denkt. Dit is wat men verwacht, dit was wat HRD moet leveren. Maar zoals zo vaak het geval is, de theorie komt niet overeen met de praktijk.

Vraag niet wat HRD voor jou kan doen, maar wat jij voor HRD kan doen! Deze uitspraak komt het dichtst in de buurt van hoe de afdeling binnen dit bedrijf functioneert. Sinds het woord kostenbesparingen is gevallen, is de houding van HRD ten opzichte van de medewerkers drastisch gewijzigd. Want op zo’n moment is het ieder voor zich en ook de manager van HRD hanteert deze regel glorieus.

Miscommunicatie
Om je positie binnen een bedrijf te versterken is het van belang dat jij informatie hebt die anderen niet hebben en waar ze ook niet zelf aan kunnen komen. Informatie die gewild is, belangrijke informatie. Hoe bereik je dit?
Als er gebeld wordt met de vraag naar informatie, deel je mede dat het geen probleem is, je alles bij elkaar zoekt en dat het doorgestuurd zal worden. Of, als kleine aanpassing hierop, je maakt een afspraak om het te komen brengen en uit te leggen als dat nodig blijkt te zijn. Vervolgens is er iets mis gegaan met de interne post en is de informatie nooit aangekomen. Was er een foutmelding in Outlook en is de mail nooit verstuurd. De mailserver loopt vast. Er kwam een belangrijk telefoontje tussen de afspraak. Ik was er wel, maar jij zat niet op je plaats. Ik kom volgende week wel langs, maar niet langs gaan natuurlijk.

Het kan ook subtieler; de informatie lever je, maar wel de foutieve! Het duurt altijd voor de persoon in kwestie het doorheeft en als er dan om de juiste informatie gevraagd wordt, dan kun je die persoon de schuld geven, want die had niet duidelijk aangegeven wat er verwacht werd.

Op deze manier kun je zaken lang voor je uitschuiven en ondermijn je het standpunt, en daarmee het eventuele weerwoord, van de werknemer.

Verantwoordelijkheid afschuiven
Als er iets mis gaat en men kan jou er niet op aanspreken, dan kun je er ook niet op afgerekend worden. Ga na welk van de werkzaamheden naar iemand anders verplaatst kunnen worden met een goed excuus. Het maakt niet uit of de werkzaamheden daardoor omslachtiger worden, meer tijd in beslag nemen en bijna een dagtaak worden van degene die ze moet uitvoeren. Zorg er wel voor dat, als er iets fout gaat bij de ander en het niet goed wordt uitgevoerd, dat jij wel de gene bent die daar iets over kan zeggen. Niet helpen, aanwijzingen geven of het zelf oppakken, nee, het terug geven en ervoor zorgen dat de ander geen tijd meer heeft voor zijn/haar normale werkzaamheden en daarop dus afgerekend wordt door desbetreffende manager.

Dit brengt ons meteen naar het volgende:
De medewerker functioneert niet meer goed binnen de afdeling. Werkzaamheden worden niet op tijd afgerond en dat staat de kostenbesparing in de weg. De werknemer wordt naar HRD gestuurd om een aantal praktische zaken te bespreken. HRD zal hierin natuurlijk ontzettend zijn best doen om de werknemer bij te staan en te ondersteunen.

De ondersteuning
Zeg vanaf het begin af aan, bij ieder idee wat er geopperd wordt, dat het een geweldig idee is en dat je het gaat uitzoeken en uitvoeren. Laat de medewerker weken wachten. Kom dan met een voorstel of een opzet die niet klopt, vol met spelfouten zit of niet onderbouwd is. Laat de medewerker dit aankaarten, biedt je excuses aan en laat de medewerker weer weken op een nieuwe versie wachten. Hou dit een maand of zes vol. Kom dan met een voorstel wat niet voldoet aan de wensen van de medewerker. Ook niet in het voordeel is van de medewerker en geef aan dat het binnen een week rond moet zijn. De medewerker is na die zes maanden zo moe van al het wachten en heen en weer gestuur, dat hij akkoord zal gaan.

Als de medewerker zelf weggaat en een aantal zaken geregeld wil hebben, wacht dan daarmee tot de laatste week dat de medewerker aanwezig zal zijn. Zorg ervoor dat er zaken fout berekend worden en laat de medewerker een maand of drie nadat hij al niet meer in dienst is langskomen, formulieren opsturen en gegevens doorbellen. Je werk als HRD’er houdt niet op nadat iemand niet meer in-dienst is.

Door deze stappen en natuurlijk een legio meer mogelijkheden te ondernemen, haal je een wit voetje bij de directie; je maakt ze hiermee duidelijk dat jij als HRD onmisbaar bent voor het bedrijf, je daardoor altijd op volle sterkte bemand moet zijn, je de targets van de directie ondersteunt. HRD heeft ervoor gezorgd dat door een goed gepland demotivatiebeleid een zeer grote headcount reductie is behaald, het bedrijf zonder al teveel sociale plannen ervan af komt, het werk toch gedaan blijft door angst in te boezemen bij de mensen die er nog zitten en zich zelf alle extra’s toe-eigenen die er binnen de secundaire arbeidsvoorwaarden te krijgen zijn.

Het is fijn, om onderdeel van de Human Resource Department te zijn.

Human Resource Department
Human – onmenselijk
Resource – eigen belang
Department - sekte