Het beste en slechtste van E3 2016

Puddington

Hoogtepunt 1:

Verassend genoeg Steep, de nieuwe snowboardgame van Ubisoft. Ik loop niet zo zeer warm voor de gebruikelijke Ubisoft-formule geperst in een sportgame (open world), maar meer omdat het een genre aanboort wat al heel lang geen liefde meer heeft gehad door een grote publisher. De laatste 'grote' snowboardgame die ik me kan herinneren was SSX van EA, dat vier jaar geleden uitkwam. Je hebt daar tussendoor wel initiatieven gehad van kleine studios zoals Poppermost Productions met Snow, maar dat is kwalitatief niet om over naar huis te schrijven en wordt nauwelijks meer gespeeld.

Hopelijk kan Steep dit probleem een beetje oplossen. Ik werd al heel enthousiast van het feit dat je naast snowboards ook ski's en wingsuits kan gebruiken en de hele game zag er adembenemend uit, van de glorieuze mountain view tot het opspattende sneeuw. Ik hoop ook dat Ubisoft nog dingen gaat toevoegen zoals professionele koersen en dat het niet alleen freeroamen wordt, maar dat betwijfel ik. Desondanks blijft Steep een game die ik in de gaten zal gaan houden, en mijn respect voor Ubisoft dat ze eens af durven te wijken van hun bekende franchises zoals Assassin's Creed en het Tom Clancy-universum.

Hoogtepunt 2:

Het zal waarschijnlijk niet makkelijk zijn geweest voor Microsoft, maar het zou ook eens tijd worden: alle games gepubliceerd door Microsoft die je koopt voor de Xbox One zullen ook speelbaar zijn op je Xbox One S, Xbox Scorpio, en meest verassend: Windows 10.

Dit nieuwe Play Anwhere-initiatief kan ik alleen maar aanmoedigen, al zal het wel niet van harte gegaan zijn bij Microsoft. Maar het is een feit dat de Xbox One dik aan het verliezen is van Sony's PlayStation 4 wanneer het gaat om verkoopcijfers, en nu gebruikt Microsoft de grootste troefkaart die het in zijn bezit heeft: de miljoenen windows-besturingssystemen op pc's bij mensen thuis. Het schijnt Microsoft niet meer uit te maken waar je games speelt, zolang het maar op iets is dat hun merknaam heeft. Het lijkt erop dat de term console- of pc exclusief verleden tijd is, in ieder geval bij games van Microsoft, maar dat was een concept dat voor mij al heel lang de prullenbak in mocht.

Het enige probleem wat ik zie is dat Microsoft de games gaat aanbieden via de Windows Store, en daardoor veel minder last heeft van concurrentie op hun online verkoopplatform dan bijvoorbeeld Steam en dat dit waarschijnlijk de prijzen gaat opdrijven. Dat gezegd hebbende, het Play Anywhere-initiatief is voor mij de eerste grote stap in de toekomst van gamen, namelijk dat pc en consoles als gelijkwaardig worden gezien en dat of pc of console geen exclusieve verkooprechten meer heeft.


Slechtste:

Nog steeds geen Beyond Good en Evil 2. Fuck Ubisoft.

Beyond Good and Evil 2