Boek: Danielle Hermans - Het Tulpenvirus

Er verschijnen met grote regelmaat thrillers op de markt, maar een thriller van Nederlandse bodem is toch wat minder gebruikelijk. Sinds kort is er het debuut van Daniëlle Hermans. Haar eerste thriller heet Het Tulpenvirus. Kan een titel Hollandser aandoen, vraag je je dan af. Er is een hoofdrol weggelegd voor Neerlands symbool in het buitenland: de tulp. Naast het 'optreden' van deze oer-Hollandse bloem neemt ook de geschiedenis een belangrijke plaats in. Met name de tulpenmanie uit de zeventiende eeuw. Deze wordt door Hermans gekoppeld aan een moord in de eenentwintigste eeuw. Al met al een interessant gegeven om een thriller over te schrijven, gebaseerd op waargebeurde feiten. Hermans waagt er zich aan, en dat nog wel in haar debuutboek. Er zijn schrijvers die het zichzelf makkelijker hebben gemaakt.

1636 versus 2007
Het boek begint met een kort stukje geschiedenis. Tulpenhandelaar Wouter Winckel wordt dood aangetroffen in zijn taveerne De Oude Schuttersdoelen. Dat er hier sprake is van een moord is vrijwel meteen duidelijk, maar waarom, dat blijft de grote vraag. Dat zijn dood te maken heeft met de levendige tulpenhandel die er in die tijd plaatsvond is vrij zeker. In 2007 vindt Alec zijn oom Frank Schoeller meer dood dan levend. Kort na aankomst in het huis van zijn oom overlijdt deze. Maar niet voordat hij Alec heeft gewezen op een passage in het boek dat hij vast heeft. Het is voor Alec niet meteen duidelijk wat zijn oom hiermee heeft bedoeld en samen met zijn vrienden Damian en Emma gaat hij op onderzoek uit. Wat dan aan het licht komt blijkt een verhaal te zijn over rijke tulpenhandelaren, grote geldbedragen, zeldzame bollen en vooral veel hebzucht.

Cultuur-historisch genre
Het Tulpenvirus komt maar zeer traag op gang. Hermans slaagt er niet in om meteen vanaf de eerste letter een spanningsboog te creëren. Ze heeft tot ruim eenderde van het boek nodig om op te bouwen en de lezer een beetje 'bij zijn lurven' te grijpen, waarbij ook de personages wat op de vlakte blijven. Interessant gegeven is wel de manier zij de geschiedenis verweeft met een moord in het heden. Het is duidelijk dat zij zich erg in het onderwerp en de geschiedenis heeft verdiept. Deze koppeling maakt van de vrolijke Hollandse tulp ineens een intrigerende bloem. Dit element is echter niet voldoende om de lezer de volle 300 bladzijden vast te blijven houden. De korte hoofdstukken maken wel dat je er redelijk vlot doorheen leest, de cursief gedrukte tussenstukken die de geschiedenis uiteenzetten, zorgen anderzijds voor een hapering in dit tempo. Ze zijn noodzakelijk om het verhaal te kunnen volgen, maar her en der leiden ze toch wat af van de verhaallijn die zich in het heden afspeelt. We kunnen het boek scharen onder de noemer 'cultuur-historische lliteratuur'. Het genre waar ook de boeken van Dan Brown onder vallen. Daar ligt dan wel meteen de moeilijkheidsgraad van het schrijven van een boek binnen dit genre: Dan Brown heeft met zijn bestseller De Da Vinci Code het gras min of meer al voor ieders voeten weggemaaid. Binnen het genre wordt je boek dan al snel vergeleken met Browns werk en het valt niet mee om dan nog een verhaal neer te zetten dat hieraan kan tippen. Hermans doet een moedige en aardige poging, maar slaagt er, helaas voor de Nederlandse literatuur, niet in dit genre te voorzien van een nieuwe bestseller.


Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 9789022993996 Pagina's: 301
Waardering: