Diablo III
Blizzard heeft sinds het SNES-tijdperk geen consolegames meer gemaakt. Nu herpakken ze zich met een nieuwe game voor Xbox 360. En dan ook nog eens van Diablo III, die je moet besturen met een controller. Are they mad?
Port
Blizzard Entertainment is ook meteen voluit gegaan met de port. Alle content die in de afgelopen veertien maanden voor pc is uitgekomen hebben ze gewoon op het schijfje gestopt. De game ziet er geweldig uit voor een console die op zijn laatste benen loopt en zo smooth speelt als een paar net geschoren damesbenen. Diablo III heeft geen enkele moeite om tientallen monsters op het beeld te toveren zonder ook te stotteren.
De game zelf is grotendeels een één-op-éénkopie van de pc-versie, dus de pc-gamers onder ons missen niets. Dat is aan de ene kant jammer, want het verhaal is nog steeds ruk. Gelukkig kan er door het gezwam geskipt worden. Daarentegen speel je Diablo ook niet om het verhaal, maar om te levellen en legendary gear te vinden om zo door te stomen naar Nightmare mode. Wat wel mist in de consoleversie is de Auction House. Ik ben een luie gamer en ik vind een spel uitspelen leuk. Om de vette items te bemachtigen heb ik geen zin om het spel drie keer uit te moeten spelen. Hetzelfde geldt voor grinden, leuk voor de diehard, maar als ik voor vijf euro klaar kan zijn dan betaal ik dat zo.
Samen sta je sterker
Het spelen met vrienden maakt een heleboel goed. Blizzard heeft goed door waar een console staat, namelijk in de woonkamer met een bank. Diablo III kun je met zijn vieren tegelijk spelen in een scherm met een drop-in, drop-out-systeem. Helaas zoomt het spel niet geweldig groot in, dus je zit wel een beetje op elkaars lip te bijten. Dat brengt af en toe de nodige chaos met zich mee, vooral als je dezelfde klassen kiest. Tevens kun je niet te ver van elkaar weglopen, want als je te ver afdwaalt, word je geteleporteerd richting de andere spelers. Als je niet meeloopt met de anderen zorgt het spel ervoor dat dit automatisch gebeurt. Je kunt dus gerust een biertje drinken terwijl iemand anders je begeleidt. Het spel gooit wel de moeilijkheidsgraad omhoog als je met meerdere spelers speelt, je komt er dus niet mee weg om alleen op de autotarget te vertrouwen en continu op A te rammen. Wat wel heel vervelend is, is dat de game pauzeert zodra iemand van de groep zijn gear wil aanpassen. Dan stopt de game in zijn geheel en dan kunnen de anderen letterlijk een pot koffie zetten.
Skills en bills
Het menu om je skills en uitrusting aan te passen is eenvoudig gehouden om gemakkelijk met je controller dingen aan te passen. Dit gaat door middel van een cirkel waarmee je je bijvoorbeeld je primaire wapen, je schoenen, je riem etc. kunt kiezen en met behulp van je inventory kunt aanpassen. Deze methode wordt wel door meer console-RPG’s gebruikt en het werkt an sich prima. Helaas heeft Blizzard er niet aan gedacht om even de tekst bij de items even wat groter te maken, want soms zijn de letters wel heel erg klein. Pro-tip: mensen die dat echt allemaal lezen vinden het vast niet erg om naar beneden te scrollen.
De controls zijn natuurlijk wel iets anders dan die op de pc-versie. Waar je met je muis in de pc-versie je personage de weg wijst, loop je met de consoleversie met je linkerpookje, wat naar mijn gevoel natuurlijker is. De linkerschouderknop is gereserveerd voor het gebruik van potions, met de 4-puntsknoppen kun je de map tevoorschijn halen en wat uitrustingstoepassingen zien en de overige knoppen zijn voor aanvallen. Het grootste voordeel van de controller is dat je met het rechterpookje snel kunt wegrollen als het je te heet onder de voeten wordt. Dit is vooral handig bij de Monk- en Barbarian-klassen. Toegegeven, het is soms lastig om de juiste vijand te selecteren. Dat is voornamelijk lastig voor de Demon Hunter die het moet hebben van langeafstandsgevechten. Na wat oefening heb je dit wel onder de knie en dan voelt het gewoon goed.
Conclusie
Blizzard heeft met Diablo III bewezen dat pc-games best naar de consoles geport kunnen worden. Als je er de tijd voor neemt om de controles goed uit te werken, zorgt dat het op een steady aantal frames draait en de laadtijden tot een minimum probeert te houden, dan hebben consolegamers echt niets te klagen. De besturing voelt gewoon lekker, de game ziet er strak uit en de co-op is goed uitgewerkt. Als Blizzard ook nog eens de toekomstige DLC van de pc naar de consoles port, dan gaan de consolegamers een goede tijd tegemoet met het afslachten van duizenden demonen.
Pluspunten | Minpunten | Cijfer |
+ Local en online co-op | - Wachten op anderen in menu's | 9,0 |
+ Puike controls | - Geen Auction House | |
+ Strakke framerate | - Klein lettertype |
Gespeeld op Xbox 360, ook verkrijgbaar voor PlayStation 3 en pc.
Wel eens met de rest. Controls zijn fantastich en het grinden is een stuk leuker nu. Top game en 100% aanrader! Nu nog maar hopen op Reaper of Souls DLC die ook op de Xbox verschijnt...
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
Heb zelf flink wat uren in Diablo3 zitten , en de AH heeft wel erg veel kapot gemaakt.
Item drops boeien eigenlijk niet meer , je raapt alleen wat gele items op en hier en daar een legendary.
Als het redelijke tot goede stats heeft verkoop je die op de AH , en zoek er een beter item voor terug.
Wat Diablo3 betreft op de console , vorige week heb ik samen met 3 maten op de bank zitten spelen.
Gek genoeg was ik klaar met diablo op de pc , maar op de ps3 speelt het toch wel erg lekker weg met z'n 4en.
Controls zijn prima , en mob targetting etc ook.
Ze hebben de droprate kwa crap items omlaag gehaald zodat je niet continue met volle bags zit wat bijna allemaal junk is.
En het wisselen met gear kan af en toe effe irritant zijn omdat je dan moet wachten , maar als je met 4 man speelt boeit dat allemaal niet zo.
Lekker slap ouwehoeren en een spel samen op de bank spelen is epic.
Er zouden veel meer van dit soort games moeten zijn.
Niet dat de game lelijk is maar Blizzard staat nou niet bepaald bekend om de gelikte graphics.
"ff" naar de AH om wat gear te kopen om vervolgens weer verder te kunnen vind ik ALLE lol uit de game halen. Om de 10 levels ging je even naar de AH, 15 minuten min/maxen later doe je 3x zoveel damage en stelde de monsters niks meer voor. Persoonlijk mag het ontbreken van de AH naar de + punten kant (en denk dat vele het met mij eens zullen zijn)
Wat kan je hier van zeggen... tekst is normale grootte en is gewoon goed te lezen. Reviewer heeft misschien een bril nodig? Waren er ook problemen met het zien van de monsters? Nogmaals, vind dit ook geen minpunt want het is (naar mijn idee) gewoon op schaal zoals in andere spellen....
Ik zou de review graag over willen doen. Ben inmiddels lvl 60 en ben halverwege inferno. Ik was het op de PC al snel zat, maar kan er nu geen genoeg van krijgen (ondanks dat ik dus op de PC ook al meerdere malen door het verhaal heen ben geweest)
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
Fok heeft besloten dat Oscar de review doet, dus die speelt de game zoals hij elke andere game zou spelen en beoordeeld de game aan de hand van zijn ervaringen. Als hij onderdelen zou weglaten of verkeerde informatie geeft ok, slechte review. Ik vind inderdaad het ontbreken van de Auction House ook een pluspunt, maar dat is MIJN mening.
Maar omdat hij geen zin heeft om een game als Diablo III meerdere keren achter elkaar uit te spelen, is het een slechte review? Ikzelf zou dat namelijk ook niet doen, lijkt me vreselijk "grindy" en repetitief, dus ik kan mij er juist in vinden. Als ik dan later de game eens weer door ga spelen, dan zijn de nieuwe items een leuke extra.
Volgens mij is het soms goed een game eens te laten spelen en reviewen door iemand die geen die-hard franchise fan met roze bril op is of is en zijn perspectief eens te lezen, bijvoorbeeld iemand die voornamelijk console gamer is en nu dus Diablo III kan spelen. De game krijgt notabene een 9 van hem, dus hij "waardeert" de game echt wel.
Maar fanboys hebben altijd wat te klagen als 'hun' game niet de review krijgt die ze verwachten.
eh.
Dat ding niet lang goed
iemand die dus geen zin heeft in de "end game" en het spel ook nog eens reviewt heeft het spel dus eigenlijk voor minder dan de helft gespeeld en kan er eigenlijk geen uitgebreide mening over geven.
Nu van elke key 2, dus kunnen we met ze 4en even hopen op een drop.
En hopeijk een keer de andere portals. Want heb nu driemaal dezelfde onderdeel voor de ring
Ik wist dat ik nooit aan deze game moest beginnen. Gaat teveel tijd inzitten. Maar i wel genieten haha. Verhaal is inderdaad minder maar het zoeken naar steeds betere wapens (wat eigenlijk helemaal nergens op slaat) is erg verslavend.
Nu al een fist-weapon voor me monk (1/2 delen) 3/5 delen van de Inna's armour, en 1/2 groene ringen mbt mijn class .
hebbe hebbe hebbe haha
[ Bericht gewijzigd door maarten1803 op maandag 16 september 2013 @ 14:16 ]
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken